توسعه شهرها به همراه توسعه روستاها امکان‌پذیر است

به گفته معاون شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی، توسعه شهرها به تنهایی اتفاق نمی‌افتد و بسیاری از مسائلی که در حریم شهرها به وجود می‌آید، بعضا در محدوده روستاها است و روی شهر تاثیر می‌گذارد. به گزارش ایسنا، امیر فرجامی با بیان این مطلب، افزود: مسائل شهری را باید فراتر از فضای شهری ازجمله روستا، شهرستان و در کل سرزمین پیگیری کنیم.

وی اظهار داشت: بدون توجه به ابعاد مختلف نمی‌توانیم روی مباحث شهری تمرکز کنیم، چراکه مسائل به طور پیوسته روی هم تاثیری می‌گذارند و مباحث شهری را تشکیل می‌دهند و در همین راستا کوچک‌ترین طرح تهیه شده، طرح‌های ناحیه‌ای و بزرگ‌ترین طرح نیز طرح آمایش سرزمین است که موقعیت و کاربردهای متفاوتی دارند.

معاون شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی مشخص نبودن متولی اجرای طرح‌های تهیه شده را ازجمله مشکلات دانست و تصریح کرد: با شرایط کنونی به نهادی فرابخشی برای ایجاد هماهنگی اجرای این طرح‌ها توسط دستگاه‌ها نیاز است.

وی مسوول تهیه این طرح‌ها را وزارت مسکن و شهر سازی عنوان کرد و اظهار داشت: دستگاه‌ها باید توجیه شوند تا اعتبارات تخصیص یافته دقیقا در طرح مورد نظر هزینه شود.

فرجامی گفت: براساس طرح‌های منطقه‌ای کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شده که دارای ۲ تا ۵ استان و ۹۰ ناحیه است و از این ۹۰ ناحیه، ۲۹ طرح به تصویب رسیده که مشهد یکی از آنهاست و ۴۶ طرح نیز در مرحله اول تهیه شده است.

معاون شهر سازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی تصریح کرد: ۱۵ طرح به دلیل عدم امکان پرواز بر روی منطقه با تاخیر مواجه شده است. وی عمر این طرح‌ها را ۲۰ساله و دراز مدت اعلام کرد و افزود: با توجه به دوره طولانی ۲۰ساله طرح و روند تغییر و تحولاتی که در مقاطع زمانی ضروری است، باید به اقتضای شرایط طرح‌ها را مورد بررسی قرار داد. همچنین استاندار خراسان رضوی گفت: طی چند سال گذشته توسعه شهر مشهد کاملا غیر متوازن بوده است. محمدی‌زاده جمعیت، قابلیت‌های حوزه خدمات، صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری و موقعیت ارتباطی مشهد از نظر ریلی، جاده‌ای و هوایی را از مهمترین مشخصه‌ها و مزیت‌های استان دانست و گفت: با این شرایط، وجود نقاط ناهمخوان از نظر اجتماعی، ساخت و ساز و معماری وصله ای ناهمگون به این توانایی‌ها است. وی تصریح کرد: وضعیت کنونی حاشیه شهر و رشد بی‌رویه جمعیت را نمی‌توان به راحتی تحمل کرد. محمدی‌زاده اظهار داشت: طی چند سال گذشته صنعت رشد مطلوبی داشته، ولی بخش خدمات با نگاه کم‌بازده و اضافی مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته است و در برنامه تدوین شده استان، تمرکز به خدمات و گردشگری قبل از دیگر حوزه‌ها است.