بر اساس اعلام ستاد حوادث و سوانح غیر‌‌مترقبه وزارت کشور‌، تا‌کنون ۴هزار مسیل و رودخانه در کشور شناسایی شده است. به گزارش خبرگزاری مهر‌، مهندس جبار وطن فدا در حاشیه همایش ملی مهندسی مسیل‌ها که در مشهد برگزار شد‌، در جمع خبرنگاران‌، با بیان اینکه ساخت‌و‌سازهای حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها در کشور افزایش یافته است‌، گفت: وزارت نیرو‌، ابزار اجرایی قوی برای حفظ حریم رودخانه و مسیل‌‌ها و جلوگیری از ساخت‌و‌سازها در اختیار ندارد.

وی اظهارداشت‌: تا‌کنون ۱۲‌هزار کیلومتر از بستر رودخانه و مسیل‌ها در کشور بسترسازی و تعیین حریم شده که ۸۵۰۰‌کیلومتر از آن در برنامه سوم بوده است. وطن فدا‌، تشکیل کمیته حفاظت از رودخانه و مسیل‌ها را ضروری دانست و گفت: این کمیته در استان‌ها باید برای مهار سیلاب و پیشگیری از وقوع آن برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی کند. دبیر کمیته سیل ستاد حوادث غیر‌‌مترقبه وزارت کشور اظهار داشت: کارون‌، کرخه‌، سفید رود‌، زاینده‌رود و ارس مهم‌ترین رودخانه‌‌های دائمی کشور محسوب می‌‌شود.

‌دبیر کمیته سیل ستاد حوادث غیرمترقبه وزارت کشور از واگذاری اختیارات و مالکیت رودخانه و مسیل‌‌‌های حوزه شهری به شهرداری‌ها استقبال کرد و افزود: در‌حال‌حاضر‌، رودخانه‌ها و مسیل‌‌ها در شهرهای کشور به مناطق متروکه تبدیل شده و منجر به نازیبایی شده است.