بازار مسکن در التهاب تصمیم‌گیری‌ها

ملیحه سادات حسینی- روند صعودی قیمت‌ها در بازار مسکن و قرار گرفتن ایران در رده نخست کشورهای دنیا از نظر گرانی خانه، لزوم توجه دولت و به خصوص مسوولان دخیل در این حوزه را افزایش می‌دهد. در عین حال حضور ۹۰درصدی بخش خصوصی در بازار مسکن و محروم ماندن این بخش از تسهیلات مورد نیاز بر بار وظایف دولت نسبت به تقویت نقش خود در بازار مسکن می‌افزاید.

یکی از مجموعه‌های فعال در بخش مسکن تعاونی‌ها و انبوه سازان هستند که به دلیل عدم توجه دولت توانشان برای حضور در این بخش کمرنگ شده است و این امر از عواملی است که بازار مسکن را به مخاطره افکنده است. از سوی دیگر خبر پرداخت وام مسکن بدون اینکه تضمینی بر پرداخت آن به تمام متقاضیان وجود داشته باشد از دیگر عوامل در بحران قرار گرفتن بازار مسکن است.

با توجه به حاشیه‌های بازار مسکن و عواملی که این بازار را به بحران می‌کشاند

ولی آذروش در مورد سیاست‌های اتخاذ شده از طرف دولت به عنوان متولی بخش مسکن،‌ در رابطه با حل معضل مسکن و اعمال این سیاست‌ها در سال‌های گذشته گفت:به نظر من اعمال سیاست‌های نادرست را می‌توان یکی از مهم ترین مشکلات پیش روی دانست،که در نتیجه آن افزایش قیمت مسکن، وضعیت لجام گسیخته‌ای را پیش‌روی قرار داده است.

وی افزود:سیاست‌های نادرست دولت در زمینه واگذاری وام‌های مسکن و همچنین نظارت ناکافی مجموعه دولت در اعمال این سیاست‌ها، نابسامانی این بخش را افزایش داده است.

به گفته آذروش، هنگامی که مسکن به عنوان یک کالای تولیدی به سمت کالایی سرمایه‌ای پیش رفته و از حالت اقتصادی خارج و به سرمایه‌ای تبدیل شده می‌توان این معضل را یکی از دلایل مهم افزایش قیمت مسکن دانست.