هر هزار نفر؛ 9 مسکن

به گفته مجری طرح جامع مسکن، در حال حاضر بازار مسکن شهری ایران به ازای هر یک‌هزار نفر جمعیت شهری ۹ مسکن تولید می‌کند که وضعیت مناسب و رضایت‌بخشی نسبت به کشورهای پیشرفته دارد. مینو رفیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: بازار مسکن شهری در ایران بازاری پر قدرت و توانا در جذب سرمایه‌ها است به طوری که در کشورهای کم درآمد جهان به ازای هر یک‌هزار نفر جمعیت شهری ۵ و در کشورهای با درآمد بالا ۷ مسکن تولید می‌شود این در حالی است که در ایران این آمار به ۹ مسکن می‌رسد.

وی با بیان اینکه سهم سرمایه‌گذاری در مسکن شهری به کل سرمایه‌گذاری کشور بین ۳۰ تا ۵۰درصد در سال‌های مختلف بوده است، گفت: آمار معاملات صورت گرفته در ۳۰ شهر نمونه کشور نشان می‌دهد که در سال‌های دهه گذشته بین ۵۵ تا ۷۰درصد از کل معاملات انجام شده مسکن در این شهر‌ها را واحدهای مسکونی نوساز (عمری کمتر از ۵ سال دارند) و ۳۰ تا ۴۵درصد معاملات را خانه‌های قدیمی (با عمری بیشتر از ۵ سال) تشکیل داده‌اند.

خانم رفیعی نیاز به مسکن را به نیاز خانوارهای تازه تشکیل شده جایگزینی خانه‌های مستهلک و رفع برخی از کمبودها یا بهبود کیفی مسکن تقسیم کرده و اظهار داشت: تقاضای موثر با تقاضای بالفعل آن بخش از نیاز است که همراه با توان مالی تامین مسکن در بازار مسکن عرضه مناسب خود را جست‌وجو می‌کند، بنابراین در بازار مسکن شهری ایران، حجم واقعی تقاضای بالقوه یا بالفعل ناشناخته است.

رفیعی درمورد عوامل موثر بر عرضه و تقاضای مسکن نیز خاطرنشان کرد: عوامل موثر در عرضه و تقاضای مسکن را باید به متغیرهای درونی و عوامل بیرونی تقسیم کرد. میزان جمعیت و تعداد خانوار و رشد آنها از مهم‌ترین عوامل درونی تعیین کننده تقاضای مسکن در میان مدت است. وی افزود: درآمد خانوار، دسترسی به وام مسکن و وضعیت مسکن از عوامل تاثیرگذار بر تقاضای مسکن است و در مقابل عوامل موثر بر عرضه مسکن به طور عمده شامل بازده سرمایه قیمت زمین و هزینه ساخت تشکیل می‌شود.

مجری طرح جامع مسکن تاکید کرد: بررسی عوامل بیرونی نشان می‌دهد که با افزایش درآمدهای ناشی از نفت و افزایش نقدینگی در جامعه درآمدهای انباشته شده به سوی سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های سودآور جذب می‌شود. وی اظهار داشت: در واقع هرگاه فعالیت‌های صنعتی، کم بازده و پردردسر هستند و فعالیت‌های تجاری با موانعی همچون محدودیت‌های ارزی و ثبات قیمت ارز، سکه و طلا که انتظار تغییر عمده‌ای در آنها نمی‌رود روبروست، سرمایه‌ها جذب بازار مسکن می‌شود.