اجرای طرح جامع مسکن قیمت را در سال آینده کاهش خواهد داد

با عملیاتی شدن طرح جامع مسکن و محقق شدن وعده‌های مثبت دولت برای بخش مسکن در بودجه ۸۶ شروع سال آینده را باید با کاهش قیمت مسکن لمس کرد. دبیر کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: رویکرد اجمالی به دو سال گذشته نشان می‌دهد که توزیع وام مسکن در واقع غیرمتناسب و با امکاناتی خارج از نیاز بازار مسکن بوده است، البته شاید بی‌تاثیر بودن وام‌ها به این دلیل بوده که وام‌های تخصیصی متناسب با نیاز بازار نبوده است.

مهدی موذن با بیان اینکه پرداخت وام‌های ۱۰‌میلیون تومانی نیز به دلیل بی‌تاثیر بودن در بازار از استقبال چندانی برخوردار نشدند، ادامه داد: تخصیص وام مسکن باید کاملاً کارشناسانه و با هماهنگی کامل بخش‌های تخصصی فعال در بازار مسکن صورت گیرد، البته تخصیص وام باید در مقاطع زمانی خاص و متناسب با نیاز بازار اعلام و یا تمدید شود.

اگر به پرداخت وام‌های ۱۸‌میلیون تومانی مسکن در یکسال گذشته توجه شود متوجه می‌شویم که این وام‌ها همواره بیشترین استرس و تنش را به بازار مسکن وارد کرده‌اند، چرا که پرداخت یا تمدید این وام موجب نوعی بلاتکلیفی در تصمیم‌گیری متقاضیان مسکن شده است.

وی در‌خصوص مصوبه جدید شورای پول و اعتبار در خصوص وام مسکن گفت: آیا تاثیر پرداخت این وام می‌تواند در حدی باشد که آرامش را به بازار مسکن بازگرداند، در شرایطی که بسیاری معتقدند که وام‌های موجود تکافوی حتی ۵۰ درصد قیمت یک مسکن کوچک را نیز نمی‌دهد.

اعلام افزایش سقف وام مسکن تسکین‌دهنده بازار نیست موذن‌ در خصوص افزایش سقف وام مسکن گفت:‌افزایش سقف وام مسکن نمی‌تواند تسکین‌دهنده بازار مسکن باشد، چرا که اعلام بدون کارشناسی و بی‌برنامه موجب افزایش سقف وام مسکن و آشفتگی بازار می‌شود.

وی افزود: اعلام برنامه‌ها در حوزه مسکن باید سنجیده و کارشناسی شده باشد و پیام‌های منفی یا مثبتی که از سوی مسوولان اعلام می‌شود باید منتظر عکس‌العمل بازار نیز بود.

به گفته وی، با اعلام ناگهانی افزایش مبلغ وام به همان درصد قیمت مسکن رشد خواهد داشت.

قیمت مسکن روند رو به کاهش دارد

دبیر کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران در خصوص شایعه کاهش قیمت مسکن از سال آینده گفت: امیدوار هستیم و آرزو می‌کنیم که امر تقلیل قیمت مسکن در سال آینده تحقق بیابد و پیش‌بینی می‌شود که کاهش قیمت مسکن در سال آینده رخ دهد، اما اگر از یک دید کارشناسی بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم باید بگوییم که اگر آلترناتیوهای تاثیرگذار و بازدارنده که در راس آنها تولید مسکن به شکل قابل قبول است رخ ندهد، نباید منتظر کاهش قیمت مسکن باشیم.

وی افزود: با عملیاتی شدن طرح جامع مسکن و محقق شدن وعده‌های مثبت دولت برای بخش مسکن در بودجه ۸۶ شروع سال آینده را باید با کاهش قیمت مسکن لمس کرد، اما اگر این موارد مشمول زمان شود نمی‌توان به کاهش قیمت مسکن امیدوار شد.

موذن اظهار داشت: اگر این مسائل و وعده‌ها در خصوص مسکن در ابتدای سال جدید رخ ندهد ممکن است امیدها را به یاس تبدیل کند

پس، بنابراین اگر این وعده‌ها عملیاتی شود بازار مسکن در سال آینده بازار متعادلی خواهد بود.

دولت اراده کند بازار مسکن کنترل می‌شود

دبیر کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران گفت: به‌رغم وعده‌های داده شده از سوی مسوولان در خصوص رونق بخش مسکن در نیمه دوم سال‌جاری ما شاهد رونق نبودیم. اتفاقی که در نیمه دوم سال‌جاری رخ داد افزایش قیمت مسکن بود، اما اهرم‌هایی که در اختیار دولت است چه بسا می‌تواند بازار مسکن و قیمت را کنترل کند.