انتشار اخبار خوشحال کننده کاهش قیمت مسکن از سال آینده موجب منصرف شدن خریداران مسکن از خرید واحدهای مسکونی شد و رکود بیش از پیش را بر بازار مسکن حاکم کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، روند رشد قیمت مسکن در تهران که چند هفته‌ای است متوقف و قیمت‌ها را در حد ثابت نگه داشته است با انتشار اخبار خوشحال کننده کاهش قیمت مسکن از سال آینده وارد فاز جدید خود می‌شود.

سازندگان مسکن در مورد انتشار اخبار کاهش قیمت مسکن در سال آینده می‌گویند: انتشار خبر کاهش قیمت مسکن از سال آینده موجب رکود خرید و فروش مسکن شده است و قیمت‌ها را ثابت نگه داشته است.

آنان می‌گویند: نمی‌توان بازار مسکن را در ایران پیش‌بینی کرد و اینکه گفته می‌شود قیمت مسکن در سال آینده کاهش می‌یابد می‌تواند مفید و موثر باشد. اما شاید این پیش‌بینی‌ها موجب شود تا خریداران و دارندگان مسکن از خرید و فروش مسکن امتناع کرده و همچنان منتظر روزهای آتی بنشینند. بنابر این گزارش، توقف رشد قیمت مسکن و ثبات قیمت‌ها در تهران در حال حاضر شاید امیدوارکننده باشد اما نمی‌توان از بازار سال آینده اطلاعی کسب کرد و در مورد کاهش یا افزایش قیمت مسکن پیش‌بینی دقیق انجام داد.

سوالی که هم‌اکنون در ذهن بسیاری از متقاضیان مسکن وجود دارد این است که چرا به یکباره رشد قیمت مسکن در تهران متوقف شده و حالا خبر از کاهش قیمت‌ها از سال آینده داده می‌شود. مگر در ماه‌های پایانی سال و یا ماه‌های ابتدایی سال‌جاری قرار است چه اتفاقی رخ دهد که قیمت‌ها کاهش یابد؟

بنابر این گزارش، البته هم اکنون کنترل قیمت‌های مسکن از سوی دولت و مجلس توانسته تا حدودی از آشفتگی ماه‌های قبلی بازار مسکن بکاهد و امیدواریم این روند ادامه یافته و قیمت‌ها همین طور ثابت باقی بماند و کاهش یابد. این گزارش حاکی است رکود حاکم بر بازار اگر چنانچه چند ماه ادامه یابد مطمئنا موجب نرمش بیشتر دارندگان مسکن برای فروش واحد مسکونی خود با قیمت معقول‌تر می‌شود، به طوری‌که هم اکنون برخی از دارندگان مسکن اقدام به فروش واحد مسکونی خود زیر قیمت می‌کنند. کارشناسان مسکن، اظهارات نمایندگان مجلس برای عجله نکردن مردم برای خرید مسکن، حضور وزیر مسکن در مجلس برای ارائه دلایل گرانی، توجه دولت به بخش مسکن در بودجه سال آینده و تهدید رییس جمهوری برای معرفی مافیای مسکن را دلیل ثبات قیمت مسکن عنوان می‌کنند.

فعالان بازار مسکن در بنگاه‌های معاملات ملکی در مورد توقف رشد قیمت مسکن در تهران می‌گویند: اگر چه رشد قیمت مسکن در تهران در حال حاضر متوقف شده و تب گرانی‌ها فروکش کرده، اما دولت و مجلس بدانند که باید سیاست‌های بهتر و مناسب‌تری را برای این که تب گرانی‌ها بازهم عود نکند انجام دهند. چرا که تقاضا برای مسکن همواره بیش از عرضه واحد‌های مسکونی است.