سال‌هاست در شهرداری «تراکم‌سیار» نداریم

مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری با تاکید بر این که موضوع تراکم سیار به هیچ وجه در شهرداری وجود ندارد، گفت: واگذاری تراکم سیار نه تنها بعد از تصویب و اجرای طرح تفصیلی بلکه پیش از آن و در این دوره مدیریت شهری اتفاق نیفتاده است و واگذاری تراکم در پهنه‌های مختلف شهر تهران بر اساس یک چارچوب قانونی است. مجید پاکساز در گفت‌وگو با سایت اطلاع‌رسانی شهرداری تهران -سما- با تاکید براینکه هر آنچه که در شهرداری تحت عنوان واگذاری تراکم مطرح است کاملا قانونی بوده و براساس اصول شهرسازی و ضوابط و مقررات است، افزود: سال‌ها است در شهرداری تراکم سیار وجود ندارد. ممکن است اذهان عمومی از تراکم سیار فروش تراکم‌های بی‌حساب و کتاب سال‌های قبل را به یاد داشته باشند، اما آنچه اهمیت دارد این است که در شهرداری تهران در دوره فعلی مدیریت شهر و در ۷-۶ سال گذشته به هیچ وجه واگذاری تراکم سیار انجام نشده است.

این مدیر شهرداری‌ در عین حال تصریح کرد: شهرداری برای صدور مجوز و تراکم ساختمانی باید حقوق شهر را دریافت کند و این حقوق نیز کاملا قانونی و بر اساس مصوبات شورای شهر تنظیم شده است که می‌تواند روش‌های مدیریتی مختلف داشته باشد. شهرداری می‌تواند حقوق شهری را به صورت نقدی، قسطی با تخفیف یا با جابه جایی با حقوقی دیگر از مالک ارائه کند که این موضوع واگذاری تراکم سیار نیست وتدابیر مدیریتی برای گرفتن حقوق شهر و اجرای قانون مصوب است.

وی خاطر نشان کرد : در طرح تفصیلی تهران برای صدور پروانه ساختمانی ضوابط قانونی کاملا مشخص است و در این طرح و اجرای آن اساسا موضوعی به نام تراکم سیار وجود ندارد .

پاکساز تصریح کرد : واگذاری تراکم در پهنه‌های مختلف شهر تهران بر اساس یک چارچوب قانونی است و در طرح تفصیلی نیز به همین شکل پروانه ساختمانی صادر می‌شود.