پیشنهاد تاسیس بانک جدید‌مسکن

رییس بنیاد مسکن، عکس: نگار متین‌نیا

بنیاد مسکن برای مدیریت بر منابع مالی قابل بکارگیری در ساخت‌وساز، درخواست تاسیس بانک داده است

گروه مسکن- پیمان درخشان‌نسب: نهاد همکار با وزارت‌مسکن که مسوولیت ساخت واحدهای مسکونی برای اقشار فوق‌العاده کم‌درآمد را برعهده دارد، درصدد برآمده بانک‌ جدید مسکن تاسیس کند. رییس بنیاد مسکن با تاکید بر استقبال رییس‌جمهور از پیشنهاد بنیاد برای تاسیس بانک جدید مسکن، اعلام کرد: سال جاری با توجه به رونق ساخت‌وسازهای مسکونی فرصت خوبی است تا حساب ۱۰۰ امام (ره) به یک موسسه مالی مستقل تبدیل شود.

هدف از تاسیس بانک‌ جدید مسکن مدیریت بر آن دسته از منابع مالی که پتانسیل بکارگیری در تامین مسکن و ساخت‌وساز را دارد، عنوان شده است. رییس بنیاد مسکن معتقد است، ۳۰ درصد از هزینه ساخت‌وساز مسکن‌مهر که بزرگترین پروژه عمرانی در حال اجرا در کشور محسوب می‌شود به آورده نقدی متقاضیان مسکن وابسته است که اگر بتوان این آورده - هر نفر ۷ میلیون تومان- را از ابتدای پروژه در بانک مدیریت کرد از یک‌سو سود سپرده‌گذاری متقاضیان به کمک آنها برای تامین هزینه خرید مسکن می‌آید و از سوی دیگر، بانک منابع مالی لازم برای پرداخت تسهیلات ساخت به انبوه‌سازان را پیدا می‌کند.

علیرضا تابش با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان منابع جدید بانکی نیاز است تا واحدهای مسکونی‌مهر به مرحله تکمیل برسند، تصریح کرد: با مدیریت بر منابع مربوط به آورده نقدی متقاضیان مسکن‌مهر، می‌توان ساخت‌وسازها را به کمک مردم تامین مالی کرد.

گزارش دنیای اقتصاد حاکی است برآوردها نشان می‌دهد در صورت مدیریت آورده نقدی متقاضیان مسکن مهر امکان تامین بیش از ۷هزار میلیاردتومان منابع برای پرداخت تسهیلات ساخت مهیا می‌شود.

رییس بنیاد مسکن تشکیل بانک برای بنیاد را نوعی پشتیبانی از مسکن محرومان توصیف کرد و گفت: این پیشنهاد به رییس‌جمهوری ارائه شده است و با توجه به علاقه‌مندی ایشان به این مساله لازم است مقدمات راه‌اندازی آن فراهم شود.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» بنیاد مسکن به صورت رسمی زیرمجموعه وزارت‌مسکن نیست، اما وزیر مسکن عضو شورای مرکزی بنیاد است که از طرف سایر اعضا، پاسخگوی عملکرد بنیاد در مجلس است. بنیاد مسکن سال گذشته علاوه بر ساخت مسکن برای محرومان و روستاها، مسوولیت ساخت مسکن‌مهر در شهرهای زیر۲۵ هزار نفر را نیز تقبل کرد.