توپ ساماندهی بازار اجاره در زمین مشاوران املاک

گروه مسکن- لیلا درخشان: با نزدیک شدن به موعد اجرای بسته ساماندهی بازار اجاره مسکن، دیروز جزئیات جدیدتری از محتوای این بسته سیاستی تشریح شد. براساس آنچه علی نیکزاد وزیر مسکن به خبرنگار دنیای‌اقتصاد اعلام کرده، بسته ساماندهی بازار اجاره شامل دو فاز است که در فاز اول مقرر شده سرعت واحدهای مسکونی در حال ساخت در داخل و اطراف تهران افزایش یابد تا با عرضه آنها حداکثر در ابتدای تابستان، حجم تقاضا برای اجاره واحد مسکونی در پایتخت کاهش پیدا کند.

اما فاز دوم که پاشنه آشیل این بسته به حساب می‌آید، برای اجرا، به توافق با مشاوران املاک منوط شده است.

وزیر مسکن در پاسخ به پرسش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» مبنی بر اینکه «طرح تغییر فرمول رهن‌واجاره که در بسته پیشنهاد شده بود به کجا رسید؟» گفت: تغییر فرمول یک‌میلیون تومان رهن به ازای ۳۰ هزار تومان اجاره تیغ دولبه‌ای است که هم می‌تواند برای مستاجران مفید باشد و هم اینکه در صورت استفاده نادرست از آن، می‌تواند به نفع موجران تمام شود. نیکزاد با بیان اینکه تغییر فرمول قدیمی محاسبه اجاره‌بهای مسکن بستگی به برآیند نظرات کارشناسان اقتصادی که هم‌اکنون مشغول بررسی ابعاد طرح هستند، دارد گفت: اگر با مشاوران املاک بر سر اجرای درست فرمول جدید به توافق برسیم، آن را در بازار پیاده می‌کنیم.

به گزارش دنیای‌اقتصاد اواخر سال گذشته در جریان تدوین بسته ساماندهی بازار اجاره پیشنهادی مبنی بر تغییر سود ماهانه مبلغ رهن از ۳ درصد به ۲ درصد مطرح شد به این معنی که مبنای یک میلیون رهن معادل است با ۳۰ هزار تومان اجاره به یک‌ میلیون رهن معادل است با ۲۰ هزار تومان اجاره تغییر پیدا کند.بسته اجاره‌بها از اواسط سال گذشته برای تدوین در دستور کار وزارت مسکن قرار گرفت و اکنون مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

وزیر مسکن دیروز در حاشیه یک همایش به «دنیای‌اقتصاد» گفت: وزارت مسکن این روزها بازار مسکن را مدام رصد و مراقبت می‌کند و به دنبال آن است نرخ‌های اجاره دستخوش تغییر صعودی نشود. وی افزود: بنا داریم با تشویق به عرضه واحدهای اجاره‌ای، تعادل قیمتی را به وجود بیاوریم.

نیکزاد در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره قیمت مسکن نیز گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری کماکان ثبات قیمت‌ها در بازار خرید و فروش مسکن تداوم داشته باشد.

وی همچنین درباره کاهش سقف وام صنعتی‌سازی مسکن در بسته پولی سال۹۰ تصریح کرد: مشکل خاصی نیست و درست می‌شود.

کنایه وزیر به وام‌ خرید مسکن

وزیر مسکن درباره علت مخالفت با افزایش وام خرید مسکن به ۲۷ میلیون تومان گفت: وام خرید مسکن برای سال‌جاری به ۲۰ میلیون تومان ارتقا پیدا کرد، این وام نمی‌تواند به خانه‌دار شدن مردم کمک کند به این علت که در سال‌هایی که بانک‌ها نامحدود وام خرید می‌دادند، این وام در سایر بخش‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت و عملا تبدیل به خانه نشد!