ساکنان مسکن‌مهر از تهران بی‌نیاز می‌شوند؟

طرح اشتغالزایی برای ساکنان مسکن مهر هشتگرد

گروه مسکن- لیلا درخشان: هرچند راه‌اندازی خطوط مترو در شهرهای جدید در آینده‌ای نزدیک مسیر دسترسی ساکنان این شهرها به پایتخت را کمی‌ هموار می‌کند، اما چنانچه کانون تمرکز فعالیت‌های اقتصادی فقط در تهران باشد جابه‌جایی غیرمتعارف جمعیتی مجددا با معضلات عدیده هموار خواهد بود که با توجه به قیمت بنزین، تردد بین شهرهای جدید اطراف تهران و شهر تهران را با مشکل جدی مواجه می‌کند. بدین ترتیب از میان شهرهای اطراف تهران، مسوولان شهرجدید هشتگرد برآن شده‌اند برای اشتغال ساکنان آتی این شهر چاره اندیشی کنند. هشتگرد که در فاصله ۴۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد تا سال ۹۲ قرار شده ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در آن ساخته شود. اکنون محور اشتغالزایی در این شهر راه‌اندازی بازار مصالح نوین و سنتی ساختمانی و توسعه جاذبه‌های گردشگری است.

مسکن مهر خوابگاه نیست

جابر انصاری، مدیرعامل شهر جدید هشتگرد در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در این زمینه گفت: متولیان به پروژه مسکن مهر فقط با زاویه خوابگاهی نگاه نکرده‌اند و برای ایجاد اشتغال ساکنان آن نیز برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام داده‌اند. به عنوان مثال با توجه به اینکه تا دو سال آینده ۱۰۰ هزار واحد مسکونی مهر در شهر جدید هشتگرد ساخته خواهد شد، اگر برای اشتغال ساکنان آنها برنامه‌ریزی صورت نگیرد، این عده مدام باید در اتوبان‌های منتهی به تهران تردد کنند که نتیجه آن ایجاد معضلات ترافیکی و معضلات متعدد خواهد بود.

انصاری تاکید کرد: از این رو مقررشده است که در شهر جدید هشتگرد در یک زمین ۱۰ هکتاری که صد هزار مترمربع زیربنا دارد، بازار مصالح ساختمانی راه‌اندازی شود که این بازار در واقع نمایشگاه دائمی ‌فروش مصالح ساختمانی خواهد بود. وی افزود: در شرایط عادی بسیاری از انبوه‌سازان مسکن که در اقصی نقاط کشور مشغول ساخت و سازند، برای دسترسی به جدیدترین فناوری‌های نوین ساختمانی که عموما در پایتخت عرضه می‌شود، مدام به تهران تردد می‌کنند.

این در شرایطی است که اگر شعبه‌های فروش این تولیدات در شهر هشتگرد مستقر شود در واقع هشتگرد می‌تواند بازار مصالح ساختمانی جذابی برای مسافرانی که از غرب کشور به تهران رفت و آمد می‌کنند باشد. به گفته انصاری همچنین با توجه به مساعد بودن آب و هوای هشتگرد و شباهت آن به آب و هوای شهرهای شمالی، مقرر شده است که با کاشت درختان متعدد در این شهر جاذبه‌های گردشگری آن افزایش یابد که همین امر می‌تواند در ایجاد بسترهای اشتغالزایی برای ساکنان شهر هشتگرد موثر واقع شود. چرا که افزایش جاذبه‌های توریستی در هشتگرد قطعا به رونق این شهر و به دنبال آن ایجاد مشاغل مختلف منجر خواهد شد.

وی تاکید کرد: علاوه براین، طرح‌های کارشناسی متعددی به منظور خارج کردن شهر هشتگرد از حالت خوابگاهی تهیه شده است که با اجرایی کردن آنها تمامی ‌کمبودهای شهر هشتگرد رفع خواهند شد. مدیرعامل شهر جدید هشتگرد درباره اینکه چرا پیش از این و همزمان با ساختمان‌سازی برای توسعه خدمات شهری و ایجاد بسترهای زیرساختی در شهر هشتگرد به صورت توامان اقدامی‌صورت نگرفته است گفت: مدیریت فعلی نمی‌تواندجوابگوی مدیریت‌های پیشین باشد. اما در حال حاضر با بهره‌گیری از اساتید برجسته دانشگاهی به دنبال آن هستیم که تمامی‌ کمبودهای شهر هشتگرد را از هر لحاظ برطرف کنیم.

ساخت متری ۲۴۰ هزار تومان

مدیرعامل هشتگرد خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها ممکن است قیمت تمام شده ساخت مسکن را افزایش دهد از این رو یک تیم کارشناسی دانشگاهی راهکارهای جلوگیری از افزایش قیمت تمام شده مسکن از محل حذف حامل‌های انرژی را مورد بررسی قرار داد که نتیجه این اتفاق آن شد که برخی از سازندگان اعلام کردند که با اتکا به روش صنعتی با وجود اجرای قانون یارانه‌ها متر مربعی ۲۴۰ هزار تومان مسکن تولید خواهند کرد و با این تفاسیر دغدغه‌ای در خصوص جهش قیمت‌ها در بخش مسکن وجود نخواهد داشت.

وی درباره اینکه آیا مسکن مهر قادر خواهد بود که مشکل مسکن در کشور را حل کند گفت: قطعا مسکن مهر این پتانسیل را دارد که مشکل مسکن را در کشور ریشه‌کن کند. از طرف دیگر با توجه به اینکه در شهرهای جدید نیز توسعه امکانات زیرساختی و مخصوصا راه‌اندازی مترو بسیار جدی است، از این رو برخلاف بعضی اظهارنظرها، واحدهای مسکن مهر جاذب جمعیت کلانشهرها خواهند شد. مدیر عامل شهر جدید هشتگرد همچنین گفت: به دنبال آن هستیم که در شهر جدید هشتگرد ساخت وسازها را از برج سازی به سمت ویلاسازی سوق دهیم.