دلایل مخالفت با افزایش بودجه شهرداری

بیادی: اجازه استفاده بی‌رویه از پتانسیل درآمدی تهران شبیه برداشت بدون‌ حساب‌وکتاب از چاه‌های نفت است

گروه مسکن- مینا یوسفی: نایب رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه بودجه شهرداری تهران در سال ۹۰ واقعی و قابل تحقق دیده شده است، گفت: جلوگیری از برداشت بی‌رویه منابع درآمدی شهرداری، دلیل مخالفت شورا با افزایش بودجه سال آینده شهرداری بوده است. حسن بیادی در توضیح رد افزایش ۸۰۰ میلیارد تومانی بودجه سال آینده شهرداری به «دنیای‌اقتصاد» گفت: اگرچه شهرداری منابع درآمدی زیادی دارد، اما نباید در بازه زمانی کوتاه، تمام آن را هزینه کند.

به گفته وی در حال حاضر رقمی حدود۳۰ هزار میلیارد تومان به عنوان پتانسیل درآمدی در شهرداری وجود دارد اما برداشت بی‌رویه از این منابع به صلاح نیست.

به گزارش دنیای اقتصاد، شورای شهر تهران که وظیفه تعیین و تکلیف بودجه شهرداری را بر عهده دارد لایحه‌ ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی را که شهرداری برای سال آینده ارائه کرده بود، تعدیل و با ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن موافقت کرد تا نسبت به سال ۸۹ فقط ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته باشد.

بیادی این تصمیم شورا را به منظور جلوگیری از بروز مشکلات مالی در سال‌های آینده عنوان کرد و گفت: در حال حاضر چاه‌های نفت زیادی در ایران وجود دارد، اما آیا عقلانی است که دولت به یکباره تمام این چاه‌ها را برداشت کند؟

وی در پاسخ به این سوال که هزینه‌های ناشی از هدفمندی یارانه‌ها چگونه در بودجه سال آینده شهرداری دیده شده است، گفت: این هزینه‌ها در تبصره‌های مختلف گنجانده شده، اما به هر حال باید دولت در بخش‌های حمل و نقل و خدمات عمومی چاره اندیشی کند.

البته نایب رییس شورای شهر در عین حال با بیان اینکه دولت باید از محل درآمدهای حاصل از اجرای قانون یارانه‌ها حدود یک هزار میلیارد تومان به شهرداری تهران پرداخت کند، احتمال داد که دولت در این زمینه نیز به تعهدات خود عمل نکند. بیادی همچنین نسبت به افت کیفیت خدمات حمل و نقل در سال ۹۰ هشدار داد.