حمایت رییس‌‌جمهور از صنعتی‌سازی مسکن

گروه مسکن- مریم علیزاده: مجری صنعتی‌سازی مسکن گفت اگر همت و پیگیری رییس‌جمهور نبود ساخت‌وساز در کشور به این زودی‌ها حالت صنعتی به خود نمی‌گرفت. سید حسن قلعه‌نویی مدیر عامل شرکت مپسا- مدیریت پروژه‌های ساختمانی ایران- در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد در این‌باره افزود: سال گذشته رییس‌جمهور در جلسات منظم و مکرر شورای‌ عالی مسکن مرتب نسبت به راه‌اندازی کارخانه‌هایی که بتوانند قطعات پیش‌ساخته مسکن را با فناوری‌های نوین تولید کنند تاکید داشت و در نهایت به عنوان مصوبه هیات دولت مقرر شد تعداد قابل توجهی کارخانه در این حوزه جدید صنعتی با حمایت فنی و مالی سازمان گسترش و همین‌طور بانک صنعت‌ومعدن راه‌اندازی شود.

قلعه‌نویی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰ کارخانه در کشور برای صنعتی‌سازی مسکن در حال ایجاد است که تجربه جدیدی است و باید برای توسعه آن قدری تحمل کرد.

مدیر عامل مپسا گفت: سرمایه‌گذاری در ساخت‌وسازهای صنعتی در شرایط کنونی و با توجه به هزینه‌بر بودن تامین مصالح‌ساختمانی سنتی، یک الزام محسوب می‌شود و باید بازار ساخت‌و‌سازهای مرسوم سنتی به سمت استفاده از فناوری‌های نوین ساخت هدایت شوند. قلعه‌نویی افزود: در حال حاضر همه فناوری‌های نوین ساخت که وارد کشور شده و به صورت خط تولید درآمده در مقایسه با سنتی‌سازی، کمترین پرت و اتلاف انرژی را دارد به‌طوری‌که در برخی از این فناوری‌ها، مصرف انرژی در داخل واحد مسکونی کاملا اقتصادی و به صرفه خواهد بود.

مدیر عامل مپسا در ادامه گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد تاکید کرد: در آخرین جلسه شورای عالی مسکن که رییس‌جمهور نیز در مقام رییس شورا حضور داشت بعد از آنکه گزارشی از وضعیت ساخت‌وسازهای صنعتی در شورا ارائه شد، از وضعیت کنونی اظهار رضایت شد که این مایه انگیزه و امید برای تسریع در تکمیل فرآیند صنعتی‌سازی محسوب می‌شود. این مدیر وابسته به ایدرو همچنین گفت: در حال حاضر صنعتی‌سازی در دو فاز پایلوت و اصلی در پرند اجرایی شده که تجربه فاز پایلوت سرعت را در فاز اصلی به‌صورت چشمگیری افزایش داده است. قلعه‌نویی با اشاره به نمایشگاه خودکفایی در صنعت که هم‌اکنون در مصلی برقرار شده، گفت: توانمندی‌ شرکت‌های ایرانی در زمینه صنعتی‌سازی مسکن طی روزهای برگزاری نمایشگاه باعث استقبال گسترده شده است. در حال حاضر ۲۶ شرکت ایرانی صنعتی‌ساز مسکن در این نمایشگاه غرفه ایجاد کرده‌اند.