گروه مسکن- مهدیس فرقانی: این روزها در حالی‌که برخی از متقاضیان خرید مسکن تصور می‌کنند قیمت ملک افزایش پیدا کرده، اما شواهد در بازار از عدم تغییر سطح عمومی قیمت مسکن حکایت دارد.

برخی از افرادی که پیش از اجرای قانون هدفمند‌شدن یارانه‌ها به دنبال ملک بودند اکنون گمان می‌کنند که با واقعی‌شدن قیمت برخی کالاها و حذف یارانه‌ از آنها، قیمت ملک نیز باید افزایش پیدا کند در حالی‌که تحلیل‌های اقتصادی کارشناسان مطرح در حوزه اقتصاد مسکن عکس انتظار خریداران را مطرح می‌کند به این معنی که در شرایط کنونی حتی انتظار کاهش قیمت ملک وجود دارد و در بدترین حالت قیمت مسکن باید در میان‌مدت ثابت باقی بماند.
ثبات قیمت مسکن خود به معنی کاهش ارزش ملک است. به گزارش دنیای‌اقتصاد، در شرایط کنونی آنچه می‌تواند خریداران مسکن را برای خرید مناسب کمک کند اطلاع از دامنه طبیعی قیمت مسکن در محله‌های مختلف است به این معنی که اگر خریدار حداقل و حداکثر قیمت مسکن در محله‌ای که در آن به دنبال ملک است را بداند به راحتی می‌تواند نسبت به پیشنهادهای کاذب و قیمت‌های حبابی واکنش نشان دهد و از خرید املاکی با چنین قیمت‌هایی خودداری کند.
همچنین نکته مهم دیگری که باید همه خریداران مسکن بدانند این است که قیمت ملک، نرخی توافقی است که باید بین خریدار و فروشنده به اشتراک نظر گذاشته شود. بسیاری از فروشنده‌ها نیز به این موضوع آگاهی دارند و حتی اغلب آنها درزمان تعیین قیمت، نرخ را به گونه‌ای معین می‌کنند که امکان چانه‌زنی و تخفیف در آن وجود داشته باشد.
بنابراین برای خرید مسکن در این روزها کاملا با تامل و تحقیق فراوان باید اقدام کرد و تا حد امکان از فروشنده تخفیف گرفت. گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد از اوضاع کنونی بازار مسکن حاکی است متوسط قیمت مسکن همچنان در سطح یک میلیون و 500 هزار تا یک میلیون و 700 هزار تومان قرار دارد و تغییر صعودی خاصی در قیمت‌ها اتفاق نیفتاده است.
این در حالی است که برخی از واسطه‌های فروش سعی می‌کنند از افزایش قیمت مسکن سخن بگویند که البته چنین حرف‌هایی به این زودی‌ها در بازار مسکن اثر نخواهد کرد.