دنیای اقتصاد- قیمت زمین در تهران همزمان با شروع فصل خرید مسکن کلنگی توسط انبوه‌سازان (برای ساخت‌و‌سازهای ‌جدید) در سراشیبی قرار گرفت. طبق گزارش مرکز آمار ایران متوسط قیمت هر مترمربع زمین با کاربری مسکونی در مناطق شهری پایتخت با 5/0 درصد کاهش به یک میلیون و 581 هزار تومان رسیده است. سازنده‌های مسکن از اوایل آذرماه خرید زمین را در حجمی گسترده آغاز می‌کنند. روند افت ارزش زمین در پی کاهش اخیر قیمت مسکن (سه‌درصد نسبت به‌بهار)، شکل گرفته است.

فصل خرید زمین از فردا آغاز می‌شود
سراشیبی قیمت زمین در تهران
هر مترمربع ملک کلنگی به طور متوسط یک‌میلیون و ۵۸۱ هزارتومان
گروه مسکن- فرید قدیری: فصل داد و ستد در بازار زمین و ملک کلنگی آغاز ‌شده است که با توجه به شروع سراشیبی قیمت در این بازار، پیش‌بینی می‌شود خریدهای نقدی زمین توسط انبوه‌سازان رونق بگیرد.
تازه‌ترین آمارهای رسمی از اوضاع ملک کلنگی در تهران، حکایت از تکان‌های خفیف قیمت زمین دارد؛ به‌طوری‌که طبق گزارش مرکز آمار هر متر مربع زمین مسکونی در تابستان امسال نسبت به بهار ۵/۰ درصد کاهش پیدا کرده این در حالی است که بهار امسال زمین نسبت به زمستان سال قبل، ۱۱ درصد افزایش یافته بود.
ثبات نسبی قیمت زمین طی سه ماه آن هم در فصل تابستان، علامت خروج سفته‌بازها و دلالان و محتکران زمین از این بازار است که این اتفاق می‌تواند زمینه خرید مصرفی زمین با قیمت واقعی را مهیا کند. همه ساله در ماه‌های آذر و دی، انبوه‌سازان اقدام به خرید زمین می‌کنند تا در فاصله سه ماه بتوانند مجوزهای ساخت و پروانه ساختمانی را دریافت و از بهار سال بعد، عملیات ساخت را آغاز کنند.
هم‌اکنون بازار زمین و ملک کلنگی از بابت قیمت عرضه، شرایط مطلوب را برای انبوه‌سازان دارد و پیش‌بینی می‌شود حجم معاملات زمین طی هفته‌های آتی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کند.
همچنین طبق گزارشی که مرکز آمار ایران درباره میزان خرید و فروش زمین در تابستان امسال منتشر کرده، در این فصل، معاملات زمین فقط در 9 منطقه از بین 22 منطقه تهران، در سطح مورد قبولی بوده و در مابقی 13 منطقه تعداد خرید و فروش‌ها به قدری پایین گزارش شده که امکان آمارگیری نبوده است. براساس این گزارش در مناطق 3، 6، 8، 9، 11، 13 و 16 تا 22 تعداد معاملات زمین کم و در حد ناچیز برآورد شده است.
اطلاعات مرکز آمار که از سامانه رهگیری معاملات املاک استخراج شده نشان می‌دهد در سه ماه دوم امسال، بازار زمین فقط در مناطقی که دارای بافت‌فرسوده است، رونق داشته و در مابقی سطح شهر، این بازار عملا در رکود بوده است.
متوسط قیمت زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در شهر تهران طی تابستان امسال یک میلیون و 581 هزار تومان اعلام شده است که نسبت به بهار 5/0 درصد کاهش و نسبت به تابستان سال قبل 22 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که قیمت زمین در بهار امسال در مقایسه با بهار سال قبل 38 درصد رشد کرده بود. بنابراین آمارها، کاهش قیمت زمین طی ماه‌های اخیر را تایید می‌کند.
ارزش معاملاتی زمین در پایتخت در تابستان در دامنه متری ۲۱۹ هزار تا ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در نوسان بوده است که در این میان منطقه یک گران‌ترین بازار (هر متر مربع زمین در این منطقه به‌طور متوسط ۲ میلیون تومان معامله شده) و منطقه ۱۲ ارزان‌ترین بازار (هر متر مربع زمین یک میلیون تومان) را در اختیار داشته‌اند.