تازه‌‌ترین نرخ‌ها در بازار اجاره مسکن
گروه مسکن - مهدیس فرقانی : در بازار اجاره واحدهای مسکونی، طبق گفته اغلب مشاوران املاک بر اساس نوع عرضه واحدها می‌توان متوجه شد که مالک از نظر مالی چقدر نیازمند است و به همین علت تقریبا قابل پیش‌بینی است که آیا تخفیفی را برای مستاجر در نظر می‌گیرد یا نه‌.

یکی از راه‌هایی که می‌توان به این امر پی برد‌، تعیین بعد خانوار مستاجران توسط مالک است، زیرا برخی از موجران از اینکه چه تعداد افرادی در واحدشان به عنوان مستاجر سکونت داشته باشند، اهمیت قائل نمی‌شوند و گاهی اوقات راضی هستند تا برای عرضه سریع واحد خود‌، اجازه سکونت هر تعداد مستاجر را بدهند، اما در مقابل‌، عده‌ای از مالکان به‌طور قاطع اعلام می‌کنند که واحد خود را به چه تعداد مستاجر اجاره می‌دهند‌. یکی از مشاوران املاک فعال در محدوده میدان ولیعصر دراین باره به دنیای اقتصاد اظهار کرد : اگر در بازار اجاره مالکی راضی باشد که واحد خود را با هر متراژی (کوچک یا بزرگ) به مستاجران کم یا پر جمعیت (مجرد‌، یا خانواده دارای فرزند) اجاره بدهد نشان دهنده این مساله است که این نوع مالک تعجیل از لحاظ تامین نیاز مالی دارد و تنها هدف آن از اجاره واحدش دسترسی به مبلغ مورد نیاز است‌. برای مثال در منطقه عباس آباد مالکی واحد 120 متری خود را به بازار اجاره عرضه و همچنین اعلام کرده که واحد خود را حتی به خانواده پرجمعیت اجاره خواهد داد‌.
زحمتکش در ادامه اظهار کرد: اما از سوی دیگر برخی مالکان واحد خود را حتی اگر از متراژ بالایی برخوردار باشد فقط به زوج اجاره می‌دهند و اگر مشتری در مدت زمان کوتاه مراجعه نکند تسلیم نمی‌شوند، بلکه زمان بیشتری را صرف خواهند کرد‌. وی تصریح کرد: نحوه انتخاب مستاجر توسط این دسته از مالکان بیانگر این موضوع است که آنها از نیاز مالی برخوردار نیستند؛ چراکه ممکن است وقت زیادی هزینه انتخاب مستاجر کنند با این نشان‌ها مشخص است که اکثر مالکان این نوع از واحدهای استیجاری معمولا واحدهای خود را بدون تخفیف به مستاجر می‌سپارند‌.
در همین حال در محدوده پیچ شمیران یک واحد 103 متر مربعی بنا به گفته مالک فقط به زوج اجاره داده می‌شود‌. یک بنگاهدار دراین زمینه خاطر نشان کرد: در چنین مواردی مالکان نظم بازار اجاره را بر اساس میزان تقاضا و عرضه بر هم می‌زنند؛ چراکه شاید این روزها با توجه به وضعیت درآمد‌، اکثر زوج‌ها ترجیح می‌دهند واحدهای متراژ کوچک یا متوسط را اجاره کنند و احتکار واحدهای متراژ بزرگ به بهانه نوع انتخاب مستاجر می‌تواند راه را برای آن دسته از متقاضیانی که برای مثال به دنبال واحدهای 100 متری هستند، اما زوج نیستند‌، مشکل کنند و همین امر باعث می‌شود تا میزان عرضه و تقاضا با یکدیگر متفاوت باشند‌.
بر اساس تحقیقاتی که خبرنگار دنیای اقتصاد به عمل آورده‌، در برخی مواقع بعد خانوار (تعداد اعضا) در نرخی که مالکان واحدهای اجاره‌ای پیشنهاد می‌کنند تا حدی تاثیرگذار است؛ به‌طوری که اجاره بهای آپارتمان‌هایی که قرار است به خانواده‌های بدون فرزند واگذار شود به مراتب ارزان‌تر از خانواده‌های پرجمعیت است‌.