گسترش دلالی در مسکن‌مهر و شفا‌ف‌سازی وزارت مسکن برای حذف آن

گروه مسکن- شبیه اتفاق غیرقانونی و نادرستی که سال‌ها است در حوزه وام مسکن رواج پیدا کرده و بعضی‌ اوقات با انتشار بخشنامه از سوی بانک مرکزی طرح جمع‌آوری آن پررنگ می‌شود، اخیرا در حوزه مسکن‌مهر نیز شیوع پیدا کرده است. دلالی در مسکن‌مهر پروژه‌ای است که در قالب آن، گروه یا افرادی اقدام به خرید و فروش امتیاز انبوه‌سازی یا امتیاز متقاضیان ثبت‌نام شده، می‌کنند به این طریق که دلالان مجوز ساختمانی یک شرکت سازنده را با دریافت مبلغی تحت عنوان بالاسری به یک پیمانکار دیگر واگذار می‌کنند. دلالی دوم در مسکن‌مهر به تقاضا مربوط می‌شود که یکسری شرکت‌ها بدون مجوز، خودسرانه اقدام به ثبت‌نام از افراد در قالب متقاضیان جدید مسکن‌مهر می‌کنند و با دریافت مبالغی از افراد، ادعا می‌کنند که آنها را برای تحویل واحدهای مسکونی‌مهر در نوبت ثبت‌نامی‌ها قرار داده‌اند.

هر دو شیوه دلالی در مسکن‌مهر که هنوز وسعت نگرفته، تحت پیگرد قانونی وزارت مسکن قرار گرفته است.

وزارت مسکن دیروز با انتشار یک اطلاعیه، هشدار داد موسسات و دفاتری که تحت عنوان شرکت‌های کارگزاری اقدام به ثبت‌نام از متقاضیان یا سازنده‌ها در پروژه‌های مسکن‌مهر می‌کنند، فاقد اعتبار هستند و ادعای آنها بی‌اساس است.

متن کامل اطلاعیه وزارت مسکن در این باره به شرح زیر است:

فعالیت موسسات و دفاتری که تحت عنوان شرکت‌های کارگزاری نسبت به ثبت نام از متقاضیان مسکن مهر و نیز معرفی سازندگان، پیمانکاران و انبوه سازان جهت مشارکت در ساخت پروژه‌های مسکن مهر اقدام می‌کنند فاقد اعتبار و ادعای آنان بی‌اساس و کذب محض بوده است.

این‌گونه مراکز هیچ‌گونه ارتباطی با وزارت مسکن و شهرسازی نداشته و مورد تایید این وزارتخانه نیستند و این وزارتخانه هیچ‌گونه مسوولیتی در قبال مراجعه‌کنندگان به این‌گونه مراکز نداشته است؛ همچنین این قبیل اقدامات تخلف محسوب شده و دارای پیگرد قانونی خواهد بود.

وزارت مسکن در انتهای اطلاعیه درخواست کرده است موارد این چنینی از طریق شماره تلفن ۸۸۷۷۹۳۵۴ به این وزارتخانه برای برخوردهای قانونی گزارش شود.

به گزارش دنیای اقتصاد درحال حاضر به‌دلیل حمایت مالی و معنوی دولت از ساخت‌وسازهای مسکن مهر علاقه انبوه‌سازان به حضور در این طرح چند برابر گذشته افزایش پیدا کرده که این رونق پای برخی دلالان به مسکن مهر را باز کرده‌است.