امتیاز ویژه موتورهای جست‌وجو برای خریداران مسکن
ماجرای قیمت «قابل تخفیف» در بازار مسکن
گروه مسکن- مریم علیزاده: خرید مسکن از طریق موتورهای جست‌وجوی اینترنتی مسکن، علاوه بر ده‌ها ویژگی مثبت، یک امتیاز ویژه نیز برای خریداران به همراه دارد که در مقابل این امتیاز، یک مانع بزرگ نیز بر سر راه فروشنده‌هایی که قصد دارند گران‌فروشی کنند ایجاد می‌کند.

موتورهای جست‌وجوی اینترنتی مسکن، همان سامانه‌های بازاریابی خرید و فروش ملک هستند که در فضای مجازی و بدون پرداخت پول، می‌توان با یک خط اینترنتی وارد آنها شد و در آن واحد، از همه املاکی که در نوبت فروش قرار دارند بازدید کرد. این بازدید نه به‌صورت فیزیکی بلکه به‌صورت مجازی خواهد بود و متقاضیان خرید مسکن می‌توانند از همه مشخصات ملک شامل آدرس دقیق، تعداد طبقات و واحد ساختمان، متراژ، جهتی که ملک قرار دارد -شمالی یا جنوبی- و همچنین قیمت پیشنهادی فروش مطلع شوند.
در بین موتورهای جست‌وجوگر مسکن سامانه ایران‌فایل که مجوز رسمی از اتحادیه مشاوران املاک دارد مشخصات دقیق‌تری از آپارتمان‌های فروشی در مناطق مختلف تهران را ارائه می‌دهد. این مشخصات عبارتند از سیستم تهویه، قابلیت‌های ویژه ملک شامل استخر، سونا و جکوزی، حیاط خلوت، آسانسور، تراکم، مساحت زمین، طول بر، نوع نما، وضعیت سند و توضیحاتی که مالک واحد فروشی تمایل دارد برای مشتری اعلام کند. اما در سامانه‌های اینترنتی خرید و فروش مسکن، امتیاز مثبت و ویژه‌ای که برای خریداران وجود دارد به قیمت‌های پیشنهادی اعلام شده از طرف فروشنده‌ها مربوط می‌شود. در بنگاه‌های مسکن همواره کفه ترازوی قیمت به طرف فروشنده سنگینی می‌کند به این معنی که همیشه خریدار در ابتدای کار از فروشنده عقب‌تر و کم‌امتیازتر است.
فروشنده هر قیمتی که بدهد شانس انجام معامله با آن قیمت، بیشتر است. خریدار در بنگاه‌های املاک کمتر می‌تواند برای پایین‌آوردن قیمتی که فروشنده تعیین کرده، چانی‌زنی کند.
اما در بازارهای اینترنتی مسکن چنین نیست. در این بازارها، فروشنده قبل از آنکه خریداری برای ملکش پیدا شود، در زمانی‌که می‌خواهد در این بازار آگهی کند، برای اعلام قیمت دقت زیادی به خرج می‌دهد. حتی اگر این کار را نکند، قیمت‌های کاذب و حاشیه‌دار -قیمت‌های گران- خیلی راحت در بین سایر قیمت‌ها مشخص می‌شود و ناخودآگاه به متقاضی خرید، پیغام گرانی را اظهار می‌کند. در سامانه ایران‌فایل این موضوع به خوبی مشخص است.
در این سامانه فردی که تصمیم به خرید آپارتمان در نقطه‌ای از تهران را دارد زمانی‌که جست‌وجو را آغاز می‌کند با انبوهی از پیشنهادها روبه‌رو می‌شود که قیمت فروش همه آنها مشخص است. این فرد می‌تواند با یک مقایسه بین همه این پیشنهادها، قیمت‌هایی را که از بقیه بالاتر است شناسایی کرده و آن آپارتمان‌ها را از لیست پیگیری‌ خود خارج کند.
امکان ارزان‌خریدن مسکن
در سامانه ایران‌فایل به نشانی www.iranfile.ir اما یک امکان دیگر نیز برای کمک به ارزان‌خریدن مسکن وجود دارد. در این سامانه، فروشنده ملک می‌تواند قیمت پیشنهادی را اعلام کند و در جدول مشخصات ملک، در قسمت توضیح، عبارت «قابل تخفیف» یا «قیمت قابل مذاکره است» را قید کند.
در این حالت مشتری با ورود به جدول مشخصات ملک ابتدا قیمت هر متر مربع را ملاحظه می‌کند و سپس از آمادگی فروشنده برای تخفیف نیز مطلع می‌شود. در سامانه ایران‌فایل نمونه‌ای از این نوع بازاریابی ملکی در آگهی‌های روز گذشته وجود داشت که در آن فروشنده یک آپارتمان مسکونی در خیابان ولیعصر محدوده پارک ساعی یک واحد ۲۰۰ متری سه خوابه ۳۰ سال ساخت را برای فروش به قیمت هر متر مربع ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیشنهاد کرده بود. در این آگهی، فروشنده حاضر است در قیمت خود تخفیف بدهد و در بخش توضیحات عبارت «قابل تخفیف» را نوشته است.