«وام 30 میلیونی خبرنگاران» در جلسه امروز شورای‌عالی مسکن

گروه مسکن- شورای‌ عالی مسکن امروز و بعد از چند هفته، تشکیل جلسه می‌دهد. این شورا که اعضای آن را ۱۳ وزیر و عضو دولت تشکیل می‌دهند هر ۱۵ روز یکبار با حضور رییس‌جمهور برگزار می‌شود تا درباره مهم‌ترین مسائل بخش مسکن تصمیم‌گیری کند. شورای عالی مسکن از سال ۸۷ با جدی شدن بحث مسکن‌مهر تشکیل شد و مقرر شد کلیه مصوبات و تصمیم‌گیری‌های مهم بخش مسکن با مشورت و نظرخواهی در این شورا تعریف و تدوین شود.

طی دو سال اخیر تمام ایده‌های جدید مسکن‌مهر با طرح در این شورا اجازه لازم برای اجرا را پیدا کرد.

شورای عالی مسکن از آنجا که عضویت بانک مرکزی، بانک مسکن، وزارت مسکن، وزارت نیرو، وزارت صنایع و سایر وزارتخانه‌ها را در خود دارد و به‌خاطر آنکه به ریاست رییس دولت تشکیل جلسه می‌دهد، دستگاه‌های مرتبط با مسکن‌مهر موظف می‌شوند برای هماهنگی با یکدیگر و اجرای وظایف محوله، اقدامات عملیاتی انجام دهند. هر چند هنوز برخی از دستگاه‌های دولتی آنچنان که باید با مسکن‌مهر همکاری نمی‌کنند که البته بروز این چالش شاید به تشکیل نامنظم سلسله جلسات هفتگی شورای عالی مسکن مربوط شود.

به‌گزارش دنیای اقتصاد شورای عالی مسکن از قبل از ماه رمضان تاکنون جلسه نداشته است و در جلسه امروز طبق وعده داده شده قرار است موضوع وام ۳۰ میلیونی خرید مسکن خبرنگاران مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری شود.

وزیر ارشاد ۱۷ مرداد به مناسبت روز خبرنگار اعلام کرد، موافقت ضمنی رییس جمهور برای پرداخت تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی خرید مسکن به خبرنگاران را دریافت کرده است و باید این طرح برای اجرا در هیات دولت مطرح شود.

چند روز بعد دوباره اعلام شد موضوع وام مسکن خبرنگاران به جای طرح در دولت قرار است در شورای عالی مسکن -نهاد تخصصی تصمیم‌گیر درباره مسکن در دولت- مطرح شود. اما از آنجا که از آن روز تا کنون این شورا جلسه نداشته، موضوع وام مسکن خبرنگاران نیز در انتظار تعیین تکلیف قرار داشته است.

شورای عالی مسکن پیش‌تر درباره وام مسکن کارمندان بانک نیز تصمیم‌گیری کرده بود و با صدور یک مجوز خاص، تصویب کرد کارمندان بانک می‌توانند در سهمیه مشخص سالانه از تسهیلات خرید مسکن استفاده کنند.

براساس آنچه وزیر ارشاد اعلام کرده، در طرح پرداخت تسهیلات خرید مسکن به خبرنگاران مقرر شده به ۲ هزار خبرنگار ۳۰ میلیون تومان وام خرید مسکن پرداخت شود.

دو ماه پیش زمانی‌که این خبر اعلام شد، رییس کل بانک مرکزی به نوعی در مقابل آن موضع‌گیری کرد و گفت: آمادگی داریم به خبرنگاران در قالب تسهیلات ساخت مسکن‌مهر، وام پرداخت کنیم. اکنون نظر نهایی به تصمیم امروز شورای عالی مسکن بستگی دارد.