انتقاد دو عضو کمیسیون عمران از تراکم فروشی در تهران

برخی از نمایندگان مجلس با انتقاد از آنچه فروش بیش از حد تراکم در شهر تهران خواندند، نسبت به تبعات منفی این اقدام هشدار دادند. رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرگزاری فارس گفت: فروش تراکم در شمال تهران به یک فاجعه تبدیل شده است، چراکه بسیاری از باغات در این مناطق به آپارتمان‌های بلندمرتبه تبدیل شده و مردم منطقه را دچار مشکل کرده است. محسن نریمان اظهار داشت: به دلیل اینکه درآمد شهرداری‌ها به میزان کافی تامین نمی‌شود، متاسفانه فروش تراکم بخش عمده‌‌ای از درآمد آنها را تشکیل می‌دهد.به اعتقاد وی اگر فروش تراکم در شهرداری متناسب با آنچه در طرح جامع و طرح تفصیلی باشد، قابل قبول است.

فاجعه تراکم فروشی در شمال تهران

نریمان تصریح کرد: در شمال تهران در زمینه فروش تراکم با فاجعه رو به رو هستیم، چراکه بسیاری از باغات در این مناطق به آپارتمان‌های بلندمرتبه تبدیل شده و مردم منطقه را دچار مشکل کرده است؛ در حالی که بیشترین عوارض نوسازی در قسمت‌های شمالی شهر دریافت می‌شود، ولی مردم این منطقه با بیشترین مشکلات در شبکه‌های ارتباطی روبه‌رو هستند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اگر در طرح جامع شهر تهران یا طرح تفصیلی سقفی برای میزان فروش تراکم توسط شهرداری تعیین شود، با فروش

غیر معقول تراکم در شهرداری مواجه نمی‌شویم.

یکی دیگر از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این مورد تصریح کرد: اگر به دنبال تامین درآمد از طریق اموری مانند فروش تراکم باشیم شهر بی‌قواره می‌شود و بسیاری از نکاتی که در طرح‌ها تعیین شده بی‌‌فایده می‌شود.

محمدتقی بختیاری با بیان اینکه در صورت عمل نکردن در ضوابط و چارچوب تعیین شده سایر مطالعات و طرح‌ها نیز در سایه این بی‌قانونی بی‌اثر می‌شوند، گفت: این امر در بسیاری از شهرها از جمله تهران رخ داده است و متاسفانه مشکلاتی را در آینده در پی خواهد داشت.

برای تراکم فروشی چارچوب تعیین کنیم

وی افزود: باید چارچوبی را تعریف و به مردم ارائه دهیم تا آنها نیز مطمئن شوند که آنچه مطرح شده با ثبات و تضمین شده است. در این بین مردم نیز باید هزینه‌های خود را بپردازند و در این زمینه با شهرداری همکاری داشته باشند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: پرداخت عوارض مردم به شهرداری یک سرمایه اجتماعی است که می‌توان به عنوان یک منبع درآمد به آن نگاه کرد و از این طریق مشکلات ناشی از کمبود درآمد را جبران کرد.