مرکز آمار منطقه یک را گران‌ترین بازار اجاره‌نشینی معرفی کرد
گروه مسکن- مریم علیزاده: فاصله بین شمال و جنوب تهران کاملا در نرخ‌های رسمی اجاره‌بهای مسکن دیده می‌شود.

در بهترین نقطه پایتخت حوالی تجریش و الهیه -درست در دل منطقه یک- متوسط اجاره‌بهای آپارتمان مسکونی ماهانه یک میلیون و 100 هزار تومان است، اما همین نرخ در جنوبی‌ترین محله تهران به ماهانه 471 هزار تومان می‌رسد.
فاصله دو برابری بین اجاره‌بهای مسکن در شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین نقطه تهران در حالی مشاهده می‌شود که در بازار خرید مسکن سطح متوسط قیمت‌ها در همه مناطق به یکدیگر نزدیک است. در حال حاضر میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در تهران بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که در مناطق مختلف شهر نیز قیمت‌ها فاصله زیادی از یکدیگر ندارند.
این در حالی است که برای اجاره یک آپارتمان مسکونی در پایتخت آنقدر نرخ‌ها بالا و پایین است که اگر در یک محله، دو خیابان مد نظر قرار بگیرد، به راحتی می‌توان ملکی با اجاره به مراتب پایین‌تر از خیابان بعدی پیدا کرد.
اختلاف چشمگیر بین اجاره‌بها در مناطق مختلف تهران اگرچه ظاهرا عادی به نظر می‌رسد، اما این اتفاق انتخاب برای مستاجران را خیلی سخت کرده است.
مستاجران به‌خاطر آنکه نگران هستند مبادا در جریان جست‌وجو برای ملک اجاره‌ای، واحدی ارزان‌تر پیدا کنند، از معامله دوری می‌کنند و همین باعث انتظار بیشتر آنها می‌شود.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، مرکز آمار ایران که تا کنون دو گزارش درباره نوسان قیمت زمین و آپارتمان در تهران طی بهار امسال منتشر کرده، در جدیدترین گزارش خود، بازار اجاره آپارتمان مسکونی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و میانگین اجاره‌بها در مناطق ۲۲گانه پایتخت را نیز اعلام کرده است.
براساس این گزارش، در منطقه یک که گران‌ترین بازار اجاره‌نشینی معرفی شده، میانگین اجاره‌بهای یک واحد 100 متری رقمی معادل یک میلیون و 167 هزار تومان است. در این منطقه که محله‌هایی از جمله تجریش، الهیه، قیطریه، کامرانیه و فرمانیه را شامل می‌شود بیشترین نرخ اجاره 3 میلیون تومان در ماه است و کمترین آن نیز یک میلیون و 790 هزار تومان اعلام شده است.
همچنین نرخ‌ها در منطقه ۳ نیز کاملا نزدیک به منطقه یک است. اما در منطقه ۲ که بهترین محله شاخص آن سعادت‌آباد و شهرک غرب است، اجاره‌بهای ماهانه رقمی معادل ۹۴۲ هزار تومان -برای یک آپارتمان ۱۰۰ متری- برآورد شده است.
با نزدیک شدن به محله‌های جنوبی پایتخت سطح میانگین پولی که مستاجران باید در ماه پرداخت کنند نیز پایین می‌آید؛ به‌طوری‌که در محله‌هایی همچون یافت‌آباد و آزادگان در منطقه18 اجاره‌بهای ماهانه 452 هزار تومان است.
در شهرری واقع در منطقه ۲۰ نیز این رقم ۴۷۰ هزار تومان اعلام شده است.
همچنین در محله ابوذر و زمزم اجاره‌ ماهانه یک آپارتمان با متراژ 100 متر حدود 466 هزار تومان تخمین زده شده است.
از سوی دیگر در بهار امسال بیشترین رشد اجاره‌بهای مسکن در منطقه ۷ تهران اتفاق افتاده که ۲۳ درصد نرخ‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.
این در حالی است که در محله‌ای همچون منطقه15 اجاره‌بها کاهشی در حد 15 درصد پیدا کرده است.