پیشنهاد فاطمی عقدا برای استفاده از این روش در ساخت‌وسازهای روی پشت‌بام

گروه مسکن- لیلا درخشان: معاون وزیر مسکن که مخترع روش «ساخت آپارتمان مسکونی دو طبقه در ۴۵ روز» است درباره علت تاخیر ساخت یک هزار واحد مسکونی با این روش در شهر جدید هشتگرد گفت: زمینی که برای این پروژه اختصاص داده بودند مشکل معارض دارد و به همین خاطر کار متوقف شده، اما الان معارض نیمی از مساحت زمین برطرف شده و ساخت‌وساز توسط سه پیمانکار در حال انجام است. محمود فاطمی‌عقدا در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به اینکه ۴۵ روزه سازی مسکن هیچ اشکال فنی ندارد و برخی ویژگی‌های این فناوری بهینه‌ شده است، تصریح کرد: استفاده از روش ساخت مسکن در ۴۵ روز بهترین شیوه برای احداث طبقات اضافی روی ساختمان‌های موجود است که به دلیل سبکی بیش از حد این سازه و سرعت احداث آن، می‌تواند به راحتی روی ساختمان‌ مسکونی، بنا شود. فناوری نیک‌سیستم که به ساخت مسکن. در ۴۵ روز شهرت گرفته، سال گذشته پس از دو سال پژوهش و آزمایش، توسط مرکز تحقیقات مسکن اختراع شد و اولین نمونه آن در دی‌ماه سال گذشته در هشتگرد ساخته شد که بعد از آن مقرر شد، هزار واحد مسکونی با این روش در هشتگرد احداث شود. اکنون که چندین ماه از اختراع یک روش سریع‌سازی مسکن در کشور می‌گذرد نه تنها پروژه وعده داده شده به مرحله ساخت نرسیده، بلکه در گوشه و کنار شهر تهران، انبوه‌سازان هیچ استقبالی از این روش نکرده‌اند.

سه علت ساخته‌نشدن ۴۵ روزه مسکن

عقدا که بانی اصلی روش ۴۵ روزه‌سازی مسکن است درباره پروژه یک هزار واحدی هشتگرد گفت: مشکل مربوط به معارض زمین به عنوان اصلی‌ترین عامل در ایجاد تاخیر در پروژه مسکن ۴۵ روزه بوده است.

در واقع، اراضی واگذار شده برای مسکن صنعتی با مشکل مربوط به معارض همراه بود و همین امر باعث شد تا ساخت‌وساز در این پروژه وارد اجرا نشود. ضمن اینکه از لحاظ توپوگرافی زمینی که برای این پروژه در نظر گرفته شد کیفیت پایینی داشت به طوری که تسطیع این زمین نیاز به طرح آماده‌سازی داشت که با توجه به ضرورت اجرای حجم قابل توجهی خاک‌برداری و خاک‌ریزی برای آماده‌سازی آن، طبیعی بود که از این مسیر نیز زمان زیادی از دست رود.

فاطمی عقدا از دیگر مشکلات مربوط به توقف مسکن ۴۵ روز را تهیه طرح اجرایی این سازه توسط مشاور شرکت عمران شهر هشتگرد دانست که به گفته وی مولفه مهمی در عدم کلید خوردن نیک سیستم بوده است. بنا بر اظهار نظر معاون وزیر در حالی که طرح اجرایی مسکن ۴۵ روزه توسط مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان پیش‌تر آماده شده بود، اما بنابر دلایل بوروکراسی، شرکت عمران هشتگرد ترجیح داد از طریق مشاور خود مجددا این مسیر را دنبال کند که نتیجه آن بروز سه‌ماه تاخیر در اجرای این پروژه بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تمامی این مشکلات مرتفع شده است و سه پیمانکار برای ساخت ۵۰۰ واحد مسکونی ۴۵ روزه مشغول به کار هستند که اگر قطعه زمین دیگری که برای این منظور در نظر گرفته شده با مشکل معارض روبه‌رو نشود در این صورت تا پایان سال هزار واحد از این طریق قطعا به مرحله ساخت خواهد رسید.

پیمانکار فرار نکرده است

به گزارش دنیای‌اقتصاد، چند ماه پیش که خبر توقف استفاده از روش ۴۵روزه‌سازی در هشتگرد به بیرون درز کرد، برخی گمانه‌زنی‌ها راجع به انصراف پیمانکار این روش و ترک هشتگرد توسط وی مطرح شد. آن زمان شنیده شد که بیم پیمانکار از عدم استقبال مردم از این سیستم باعث شده بود که او از ادامه کار خودداری کند و حتی پیگیری‌های مصرانه «دنیای‌اقتصاد» برای گفت وگوی تلفنی با این پیمانکار بی‌نتیجه ماند. در آن زمان -اوایل امسال- فاطمی‌عقدا نیز عنوان کرد که مرکز هم موفق نمی‌شود با این پیمانکار ارتباط تلفنی برقرار کند. اما هم‌اکنون رییس مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان این گمانه‌زنی‌ها را شایعه دانسته و گفته است همان پیمانکار در حال حاضر در پروژه هشتگرد مشغول به کار است و هیچ مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

رفع بدی‌های نیک سیستم

به گزارش دنیای‌اقتصاد، سال گذشته در جریان بازدید خبرنگاران و وزیر مسکن از مراسم افتتاح پایلوت مسکن ۴۵ روزه، عدم استحکام این سازه و سبک بودن غیرمعقول آن به عنوان یک معضل اساسی استنباط شد. خبرنگاران که در دی‌ماه سال گذشته صبحانه خود را در این سازه صرف کردند بیم آن را داشتند که بر اثر رفت و آمدهای مدعوین این سازه تخریب شود که دغدغه خود را از این بابت با وزیر مسکن در میان گذاشتند. اما وزیر مسکن با رد این اظهارات عنوان کرد سبک بودن نیک سیستم در راستای مقاوم بودن آن در برابر زلزله اعمال شده است و این برداشت به علت عدم آشنایی با شیوه‌های صنعتی سازی است.

رییس مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان در این زمینه به دنیای اقتصاد گفت: مسکن ۴۵ روزه کاملا بهینه است و در نتیجه مشکلات اولیه آن شامل عایق صدا و استحکام دیواره‌های آن به طور کامل مرتفع شده است و با توجه به ارتقای کیفیت ساخت که با سریع‌سازی همراه است، پیش‌بینی می‌شود که مورد استقبال مردم قرار گیرد. وی افزود: پیش‌تر دیوارهای داخلی نیک سیستم فقط گچ برگ بود که همین امر نازک بودن دیواره‌های این سازه را به دنبال داشت که با قرار دادن لایه فوم در دیوارهای آن این مشکل کاملا مرتفع شده است.

آپشن جدید رونمایی می‌شود

همزمان باسرعت گرفتن ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده از یک طرف و همچنین ورود شرکت‌های انبوه‌ساز برای نوسازی این بافت‌ها با اتکا به ارائه تسهیلات مسکن مهر، فاطمی عقدا معتقد است که نیک سیستم گزینه بسیار مناسبی برای ساخت‌وساز در این بافت‌ها علی‌الخصوص برای اضافه اشکوب - ساخت روی پشت‌بام- است.

قابل رقابت با نمونه‌های خارجی

رییس مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان در ادامه گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد تصریح کرد: مسکن ۴۵ روزه در مقایسه با سازه‌های صنعتی مشابه نظیر ۳Dپانل یا L.S.F دارای وجه تمایز سهولت نصب و مونتاژ است در حالی که سایر روش‌های صنعتی‌سازی مسکن فاقد چنین مزیتی هستند.

فاطمی عقدا اظهار داشت: فناوری ساخت آپارتمان مسکونی در ۴۵ روز چون در کشور اختراع شده، با فرهنگ بومی کشور مطابقت دارد و برتری این روش در مقایسه با سایر روش‌ها، کاملا بارز و مشهود است.