دعوای جدید در پرند؛ ایراد به خانه‌های چوبی

عکس در تاریخ ۹/۱۲/۸۸ در جریان بازدید رییس مرکز تحقیقات مسکن از خانه‌های چوبی درحال ساخت پرند گرفته‌شده‌است

مرکز تحقیقات مسکن به‌رغم صدور مجوز از سوی شرکت عمران پرند برای ساخت‌ خانه‌های چوبی به این خانه‌ها ایراد وارد کرده است گروه مسکن- ۷۸ واحد مسکونی از پروژه ۱۱۰۰ واحدی شرکت مپسا در شهر جدید پرند با سیستم چوبی - اسکلت تمام چوب- ساخته شده است.

این خانه‌های چوبی که اسفند ماه سال گذشته مراحل اولیه برای صدور پروانه ساخت و مجوزهای قانونی آن از شرکت عمران شهر جدید پرند صادر شده، به‌تازگی محل ایراد فنی مرکز تحقیقات مسکن قرار گرفته است.

رییس مرکز تحقیقات مسکن در تاریخ ۹/۱۲/۸۸ در این خانه‌های ساخته شده حاضر شد و در حالی که آن زمان فقط یک بلوک از این خانه‌ها احداث شده بود، از مراحل کار بازدید کرد. اما این مقام وزیر مسکن هم‌اکنون با ارسال یک نامه به وزیر مسکن و طرح یکسری ایراد فنی به خانه‌های چوبی در پرند، خواستار توقف و اصلاح کار شده است. این در حالی است که طی این مدت، چندین بلوک از این خانه‌ها احداث شده است.

محسن علمی مدیرعامل شرکت سرعت خانه‌ساز - پیمانکار خانه‌های چوبی در پرند- با اظهار تعجب از رفتار دوگانه در صدور مجوز برای این خانه‌ها می‌گوید این خانه‌ها هیچ ایراد فنی ندارد و منطبق با استانداردهای لازم است.

ازسوی دیگر محمود فاطمی‌عقدا رییس مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: در سیستم چوبی که به عنوان یک فناوری نوین ساختمانی مطرح است و اخیرا یک پروژه با همین روش در شهر جدید پرند اجرا شده، باید حداکثر یک طبقه ساخته شود. وی افزود: تاییدیه فنی که مرکز تحقیقات ساختمان برای سیستم چوبی صادر کرده است برای یک طبقه‌سازی است و احداث دو طبقه یا بیشتر، با اصول استاندارد‌های جهانی ساخت خانه‌های چوبی ناسازگار است. این در حالی است که خانه‌های چوبی ساخته‌شده در پرند در سه طبقه احداث شده‌اند.

عقدا با توضیح بیشتر درباره علت مجازبودن احداث خانه‌های چوبی تا حد یک‌طبقه گفت: برای مناطق زلزله‌خیز، خانه‌های چوبی فقط باید در حد یک طبقه احداث شود و استاندارد این نوع خانه‌ها، آن را برای یک طبقه تایید کرده است.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان تصریح کرد: در حال حاضر تمام روش‌هایی که صنعتی‌سازهای مسکن‌مهر از طریق آن، اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند، دارای «تاییدیه‌فنی» از مرکز تحقیقات است و کارشناسان این مرکز به‌صورت دوره‌ای از مراحل مختلف ساخت این واحدها بازدید فنی می‌کنند و گزارش‌های مکتوب و تصویری به وزارت مسکن ارائه می‌دهند.

عقدا تاکید کرد: فرض بر این است که تولیدکنندگان قطعات پیش‌ساخته مسکن کلیه اصول فنی و استانداردهای جهانی و داخلی مربوط به فناوری‌های نوین را رعایت می‌کنند، اما اگر در مراحل بازدید خلاف آن ثابت شود، طبق ضوابط با آنها برخورد خواهد شد.به گزارش دنیای‌اقتصاد، ایراد فنی به پروژه‌های صنعتی‌سازی در حالی زیرذره‌بین نهاد مرجع در وزارت مسکن قرار گرفته که به نظر می‌رسد تجدیدنظر در نحوه زیرذره‌بین قراردادن پروژه‌ها در این نهاد بتواند تغییراتی ایجاد کند.

مرکز تحقیقات مسکن بهتر است قبل از آنکه سازنده‌های صنعتی اقدام به ساخت‌وساز کنند، کلیه مشخصات و ویژگی ساخت را چک کند، نه اینکه بعد از آنکه پروژه‌ای پروانه گرفت و ساخته شد و به مراحل نهایی کار نزدیک شد، گزارش‌های فنی درباره آن تهیه شود.

درباره خانه‌های چوبی این موضوع کاملا کاربردی است. خانه‌های چوبی هم‌اکنون احداث شده است. آیا مرکز تحقیقات از روز اول -زمستان سال گذشته- خبر نداشت خانه‌های چوبی در قالب سه طبقه در حال ساخت است؟

آیا همان روز نمی‌شد اشکال فنی به این پروژه وارد کرد تا اصلاحات لازم روی آن اعمال شود؟