گروه مسکن- مریم علیزاده: منطقه 2 تهران از جمله معدود مناطقی است که دهک‌های پردرآمد برای خرید یا اجاره مسکن در محله‌های آن به دنبال ملک مورد علاقه‌شان می‌گردند.

سامانه‌ای که به‌صورت اینترنتی اقدام به بازاریابی برای متقاضیان مسکن می‌کند در منطقه ۲ فعال است، بعد از بررسی مشخصات و ویژگی آپارتمان‌هایی که مستاجران در این منطقه جست‌وجو می‌کنند، اعلام کرده است سطح متوسط اجاره‌بها در منطقه ۲ تهران معادل قدرت مالی مستاجران است.
بررسی‌هایی که سامانه ایران‌فایل روی نرخ‌های پیشنهادی مالکان ‌آپارتمان‌های اجاره‌ای و همچنین ارقامی که مستاجران متقاضی به عنوان قدرت مالی‌شان در این سامانه ثبت کرده‌اند، انجام داده حاکی است: هم‌اکنون متوسط اجاره‌بها به‌صورت رهن کامل به ازای هر مترمربع از آپارتمان‌های مسکونی در محله‌های منطقه 2 حدود 400 هزار تومان است. این در حالی است که بودجه متقاضیان برای اجاره آپارتمان در همین منطقه نیز براساس نرخ رهن کامل به ازای هر مترمربع معادل 300 هزار تا 400 هزار تومان است. به این ترتیب متوسط اجاره‌بها در حالت رهن کامل برای یک آپارتمان 100 متری در منطقه 2 حدود 40 میلیون تومان برآورد می‌شود. سامانه ایران‌فایل پیش‌تر با انتشار نتایج بررسی‌هایی که بر روی بازار اجاره منطقه یک انجام داده بود، اعلام کرد: فاصله زیادی بین قدرت مالی مستاجران و اجاره‌بها در منطقه یک وجود دارد.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، از بین بیش‌از ۱۴۰ هزار مراجعه‌کننده به موتور جست‌وجوگر مسکن ایران‌فایل در گروه اجاره، حدود ۶۴ هزار نفر توان پرداخت اجاره‌‌ای معادل رهن کامل ۴۰۰ هزار تومان برای هر مترمربع واحد مسکونی را دارند. ۵۰ هزار نفر نیز توان پرداخت ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان را دارند و ۲۳ هزار نفر نیز قدرت پرداخت ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان را دارند.
به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، براساس یافته‌های این موتور جست‌وجوگر مسکن، روند نوسان نرخ اجاره در منطقه 2 تهران طی چند ماه اخیر ثابت بوده است. متوسط نرخ اجاره‌ آپارتمان مسکونی در این منطقه در حال حاضر معادل نرخ‌ تابستان سال گذشته است. این نرخ در زمستان پارسال به حد 300 هزار تومان رهن کامل برای هر متر مربع رسید و از بهار امسال شروع به افزایش کرد تا اینکه در اوایل تابستان امسال به سطح 400 هزار تومان نزدیک شد. سامانه ایران‌فایل با توجه به امکانی که برای متقاضیان اجاره مسکن فراهم کرده تا محله درخواستی خود را در آن ثبت کنند، از روی این اطلاعات اسامی 9 محله پرطرفدار در بین مستاجران این منطقه را معرفی کرده است که به ترتیب عبارتند از سعادت‌آباد، شهرک‌غرب، ستارخان، بلوار مرزداران، گیشا، اوین، طرشت، شهرآرا و دریان‌نو. به این ترتیب سعادت‌آباد که رتبه اول جذاب‌ترین محله تهران برای خریداران و مستاجران مناطق 22گانه معرفی شده بود در منطقه 2 نیز رتبه اول در بین مستاجران اختصاصی این محله برای خود ثبت کرده است. به گزارش دنیای‌اقتصاد، مجموعه اطلاعاتی که سامانه‌ ایران‌فایل برای تعیین نرخ اجاره‌بها و قدرت مالی مستاجران به‌کار می‌گیرد، از روی نرخ‌های پیشنهادی مالکان واحدهای اجاره‌ای و همچنین نرخ‌هایی است که مستاجران در مشخصات مربوط به خودشان در این سامانه ثبت می‌کنند که مجموعه این ارقام بعد از تحلیل آماری در فضای استاندارد با جامعه آماری نرمال تبدیل به نرخ‌های میانگین و متوسط می‌شود.