گروه مسکن- مهدیس فرقانی: رکود معاملات و کسادی بازار مسکن باعث شده تا به تعداد فروشندگان پول لازم در بازار افزوده شود و از طرف دیگر پیشنهاد واحدهای اکازیون از لحاظ قیمت فروش نیز افزایش پیدا کند.
در همین حال در سامانه اینترنتی خرید و فروش مسکن - ایران فایل - در معرفی املاک و مستغلات اکازیون تعداد این نوع املاک را در مقایسه با فصل قبل، ۲ برابر افزایش یافته است. البته سایت «ایران فایل» آن دسته از واحدهایی را که از سوی مالکان به این سامانه برای فروش و به عنوان اکازیون سپرده می‌شود را مورد بررسی و ارزشیابی قرار می‌دهد و در آخر نرخ‌های پیشنهادی از سوی مالکان را با سه رنگ سبز، قرمز و مشکی مشخص می‌کند.

ستون امروز نبض بازار، واحدهای اکازیونی را معرفی کرده که کارشناسان سایت ایران فایل با بررسی‌های صورت گرفته، اکازیون بودن آنها را تایید کرده‌اند.
برای مثال در محدوده میرداماد یک واحد ۱۱۳ مترمربعی که از سوی مالک، اکازیون معرفی شده با قیمت هر مترمربع ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برای فروش پیشنهاد شده که این نرخ از نظر کارشناسان سایت ایران فایل قیمتی مناسب با منطقه مذکور است.
از طرف دیگر یک واحد 185 مترمربعی در منطقه نیاوران با قیمت هر مترمربع حدود 4 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده که این نرخ در سامانه ایران فایل با رنگ سبز مشخص شده است.
علاوه براین قیمت هر مترمربع از یک ملک کلنگی با متراژ ۱۵۰ متر در محدوده نارمک، ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان اعلام شده است که این نرخ پیشنهادی پایین‌تر از قیمت واقعی منطقه است.