چمران: سرعت تخلفات ساختمانی در فضای ارزشمند اوین شدت گرفته است

ابتکار: اراده‌ای خارج از مدیریت شهری بر شهرداری تهران تحمیل می‌شود مینا یوسفی- اعضای شورای شهر تهران در جلسه اخیر خود برای چندمین بار نسبت به ساخت‌وسازهای غیرمجاز در تهران اعتراض کردند و خواستار برخورد جدی با ساختمان سازی‌های غیرقانونی در نقاط مختلف شهر شدند. این اعتراض‌ها که بیشتر معطوف به موضوع ساخت‌وساز در باغی در منطقه دو با گستره ۲ هزار و ۸۰۰ واحد بود، از سوی معصومه ابتکار مطرح شد و با انتقاد سایر اعضا ادامه یافت. به گفته معصومه ابتکار، رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران، عملیات ساخت ۲ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در دره اوین موجب قطع چندین اصله درخت شده است. وی با طرح این موضوع تاکید کرد: در شرایطی که شورای شهر تهران حتی اجازه‌ قطع یک درخت را نمی‌دهد، چگونه در داخل فضای سبز دره اوین مجوز ساخت و ساز صادر شده است؟ به گفته این عضو شورای شهر تهران به نظر می‌رسد اجرای این پروژه با این وسعت احتمالا با پشتوانه‌ نهادهای خاص انجام می‌شود که باید این مساله شفاف‌سازی شود.

ابتکار که به دنبال تذکر دو هفته گذشته احمد مسجد جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران بار دیگر به پروژه ساختمان‌سازی منطقه دره اوین اعتراض می‌کرد، سه‌شنبه گذشته در جلسه علنی شورا گفت: متاسفانه پس از تذکر شورای شهر به تخلف صورت گرفته در منطقه ۲، سرعت انجام کار بیشتر شده است، بنابراین شورای شهر باید خواستار توقف عملیات شود و پرونده در بخش نظارت نیز بررسی شود؛ چرا که شکایت‌های متعددی از سوی مردم در این ارتباط رسیده و مردم نگران هستند. مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران نیز با تایید اظهارات رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران یادآور شد: سرعت تخلفات در این فضای ارزشمند شدت گرفته است.

حمزه شکیب، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز گفت: با وجود پیگیری کتبی و تلفنی شورای شهر در این زمینه، هنوز گزارش ساخت‌وساز در دره اوین به شورا ارسال نشده است. وی افزود: به نظر می‌رسد روال این است که هر کجا شورای شهر نسبت به تخلفات تذکر می‌دهد، سرعت کار غیرمجاز افزایش می‌یابد.

علت اصلی تخلفات ساختمانی چیست؟

به گزارش دنیای‌اقتصاد، موضوع ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تخریب فضاهای سبز و باغ‌های ارزشمند تهران طی سا‌ل‌های اخیر آنقدر جدی شده که هر از گاهی موجب بروز انتقاد شدید اعضای شورای شهر می‌شود، البته هرچند به علت غیرقانونی بودن چنین پروژه‌هایی گزارش دقیقی در مورد میزان تخریب فضاهای سبز تهران و میزان افزایش این ساخت‌وسازهای غیرمجاز در دست نیست، اما به هر حال موضوع گسترش ساختمان‌هایی که بدون ضوابط قانونی پروانه ساخت دریافت می‌کنند و احداث می‌شوند، نگرانی بسیاری از مردم و اعضای شورای شهر تهران را برانگیخته است.

این در حالی است که حجم بالای ساخت‌وسازهایی که بدون داشتن شرایط قانونی اما با مجوز ساخت احداث می‌شوند این شائبه را به وجود می‌آورد که آیا این تخلفات فقط در راستای درآمدزایی انجام می‌شود یا به گفته برخی از اعضای شورای شهر تهران، شهرداری از سوی برخی ارگان‌ها وادار به صدور مجوزهای ساخت غیرقانونی می‌شود. معصومه ابتکار، رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران به صراحت در این مورد به «دنیای‌اقتصاد» گفت: تخلفات صورت گرفته از حوزه اختیارات شهرداری خارج است و به نظر می‌رسد اراده‌ای خارج از مدیریت شهری بر شهرداری تهران تحمیل می‌شود. وی همچنین گفت: هرچند میزان تخریب باغ‌های تهران به خاطر

ساختمان سازی‌های غیرمجاز طی دو سال اخیر بسیار بیشتر شده است اما به علت شناسایی نشدن بسیاری از این پروژه‌های غیرقانونی گزارش دقیقی در مورد میزان خسارت‌ها در دست نیست. اما با این حال خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران که از منتقدان شهرداری نیز به شمار می‌رود،‌ اظهارات رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران را رد می‌کند. وی در این مورد به «دنیای‌اقتصاد» گفت: تخلف‌های ساخت‌وسازی که در تهران رخ می‌دهد، اغلب از سوی شهرداران مناطق و با انگیزه درآمدزایی است.

به گفته دانشجو، هیچ اراده‌ای از سوی دولت و سایر دستگاه‌های کشور در این مورد بر شهرداری تهران تحمیل نمی‌شود. اما مسجدجامعی نیز که با ابتکار هم‌عقیده است، به شدت اظهارات سخنگوی شورا را نادرست ارزیابی و در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید کرد: حجم بالای تخلفات صورت گرفته و وسعت پروژه‌هایی که در این شرایط اجرا می‌شوند، حکایت از وجود ارگان‌ها یا دستگاه‌های قدرتمندی دارد که به راحتی برای ساخت‌وسازهای غیرقانونی خود مجوز ساخت دریافت می‌کنند.

تاثیر رکود بازار مسکن بر فروش املاک شهرداری

به گزارش دنیای‌اقتصاد، تذکر ناگهانی اعضای شورای شهر تهران به ساخت‌وساز غیرمجاز در پایتخت پس از آن صورت گرفت که اعضا در جلسه علنی خود تصمیم به فروش املاک و مستغلات شهرداری تهران به ارزش ۴۵۰ میلیارد تومان گرفتند. براساس این مصوبه در بودجه امسال شهرداری مجوز فروش ۴۵۰ میلیارد تومان از املاک را در اختیار خود دارد. رسول خادم، رییس کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورا در این مورد به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در حال حاضر از یک سو شهرداری بخش قابل توجهی از منابع نقدی و غیرنقدی خود را از طریق فروش املاک در اختیارش تامین می‌کند.

از سوی دیگر واگذاری این املاک راهی برای پرداخت حجم قابل توجهی از دیون شهرداری محسوب می‌شود. خادم در عین حال به رکود ساخت‌وساز و به تبع آن رکود در بازار خریدوفروش املاک در پایتخت اشاره و تاکید کرد: به طور قطع این شرایط بر وضعیت فروش املاک و مستغلات شهرداری تهران نیز تاثیر می‌گذارد. وی گفت: سال گذشته فقط ۵۲ درصد از بودجه نقدی شهرداری تهران که بخش بزرگی از آن مربوط به فروش املاک می‌شود، محقق شد اما امسال به خاطر بهبود شرایط تا کنون ۶۰ درصد از رقم تعیین شده وصول شده است.