دست‌هایی برای مقابله با صنعتی‌سازی در کار است

مپسا ساخت‌وساز با فناوری جدید را عملیاتی کرد

گروه مسکن: پروژه پایلوت صنعتی‌سازی مپسا در پرند باعث شد که اجرای صنعتی‌سازی از حالت شعار خارج شود و به مرحله اجرایی در آید که نتیجه آن تسری صنعتی‌سازی در کل کشور خواهد بود. محمدعلی رضایی، عضو کمیسیون عمران مجلس با اعلام این خبر به دنیای اقتصاد گفت: اجرای صنعتی‌سازی به فراهم شدن یکسری بسترها و زیرساخت‌ها و همچنین فرهنگ‌سازی‌های عملی نیاز دارد که خوشبختانه با اجرای پایلوت صنعتی‌سازی در پرند، برای اولین بار این شرایط بعد از انقلاب در صنعت ساختمان عملیاتی شده است.

به اذعان وی، مرحله شعار تا عمل صنعتی‌سازی متفاوت است و فقط در فرآیند اجرا این امکان وجود دارد که بتوان به مشکلات اجرایی کار دست پیدا کرد.

عضو کمیته مسکن مجلس خاطرنشان ساخت: متاسفانه منافع برخی از افراد در اجرای سنتی‌سازی است و همین امر باعث می‌شود که این عده به دنبال آن باشند که در مسیر صنعتی‌سازی مسکن مانع ایجاد کنند؛ این در حالی است که تنها راهکار حل مشکل مسکن در کشور ما اجرای ساخت‌وسازها به شیوه صنعتی است.

وی افزود: صنعتی‌سازی علاوه براینکه ارزان‌سازی، مقاوم‌سازی و سریع‌سازی را به دنبال دارد به شدت مانع از هدر رفت سرمایه‌های ملی کشورمان می‌شود. به ‌عنوان مثال در شرایط فعلی در زمان وقوع زلزله در کشورمان برای اسکان موقت مردم مجبور به استفاده از چادر یاکانکس و اجرای مجدد ساختمان‌سازی هستیم؛ این در حالی است که اگر از همان ابتدا ساختمان‌ها به شیوه صنعتی اجرایی شوند نیازی به این دوباره کاری که مستلزم هزینه و آسیب‌های جانی و مالی برای مردم است نمی‌شویم.

رضایی تاکید کرد: اگر دولت شرایطی را فراهم آورد که با اعطای تسهیلات ویژه و حمایت‌های خاص، همه سازندگان را به سمت صنعتی‌سازی سوق دهد نتیجه آن خواهد شد که تمامی تولیدکنندگان به این مسیر هدایت خواهند شد و در نتیجه با ایجاد ممانعت از به خطر افتادن منافع سنتی‌سازها، افراد به طور داوطلبانه به سمت صنعتی‌سازی گرایش پیدا می‌کنند.

به گفته وی، دولت در راستای حمایت از صنعتی‌سازها لازم است که اقدام به ارائه زمین به تولیدکنندگان قطعات فناوری‌های نوین در امر مسکن کند و سپس مبلغ زمین را به صورت اقساط دریافت کند؛ ضمن اینکه لازم است از کارخانجاتی که قطعات و ماشین‌آلات صنعتی‌سازی مسکن را وارد می‌کند حمایت کند این در حالی است که در حال حاضر این شرایط دیده نشده است و شاهد آن هستیم که برخی از واردکنندگان در پروسه واردات دچار مشکلات عدیده شده‌اند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: علاوه بر این در پروسه واگذاری زمین به صنعتی‌سازها لازم است که حتما شرایطی تعریف شود که پیچ و خم‌های بوروکراسی تا جایی که ممکن است از بین برده شود، چرا که در غیر این صورت همین مولفه باعث خواهد شد که فاکتور زمان که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های صنعتی‌سازی و وجه برتری نسبت به سنتی‌سازی است در پروسه ساخت عملیاتی نشود که در این صورت، اجرای بهینه صنعتی‌سازی محقق نخواهد شد.