گروه مسکن- مریم علیزاده: یک سامانه اینترنتی خرید و فروش مسکن که همه محله‌های منطقه 1 تهران را تحت پوشش دارد، قدرت خرید ‌آپارتمان مسکونی توسط متقاضیانی که در منطقه 1 به دنبال واحد می‌گردند در یک دوره 4 ماهه -از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه- مورد بررسی قرار داده و با توجه به قیمت‌های پیشنهادی که متقاضیان در سامانه به ثبت رسانده‌اند، قدرت خرید مسکن را برآورد کرده و به این جمع‌بندی رسیده است که هم‌اکنون قدرت خرید مسکن در منطقه 1 تهران بین متری 3 میلیون تا 4 میلیون تومان است.

این محاسبه از تحلیل بیش‌از ۲۰۰ هزار فایل «متقاضی‌خرید» که در سامانه ایران‌فایل به نشانی www.iranfile.ir توسط کاربران ثبت شده، به‌دست آمده است. به گزارش دنیای‌اقتصاد، نکته جالب دیگری که از تحلیل سطح قدرت خرید مسکن در شمالی‌ترین منطقه تهران به‌دست آمده، فاصله موجود بین این شاخص با متوسط قیمت مسکن در تهران است.
در حال حاضر متوسط قیمت معاملاتی مسکن در شهر تهران حدود یک میلیون و 500 هزار تا یک میلیون و 700 هزار تومان است، اما فقط کمتر از 5 درصد متقاضیان در منطقه 1، قدرت خریدی در این حد دارند و اغلب آنها بالاتر از این رقم در جیب دارند که حاضرند برای خرید مسکن هزینه کنند.
سامانه ایران‌فایل روند افت و خیز قیمت مسکن در منطقه یک را از تابستان سال ۸۷ تا تیرماه امسال مورد تحلیل قرار داده است: متوسط قیمت مسکن در این منطقه براساس پیشنهاد فروشنده‌ها در شهریور سال ۸۷ حدود متری ۵ میلیون تومان بود که این رقم در پایان همان سال به متری ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.
در طول سال 88، فروشنده‌های آپارتمان مسکونی در محله‌های منطقه یک، قیمت پیشنهادی را ثابت نگه‌داشتند، به‌طوری‌که این رقم در حدود متری 4 میلیون تومان قرار داشت. اما هم‌اکنون آنچه فروشنده‌‌های واحد مسکونی در این منطقه به عنوان قیمت مورد دلخواهشان اعلام می‌کنند در حد 3 میلیون و 900 هزار تومان است که با توجه به قدرت خرید متقاضیان، قیمت در حد تعادل است.
اسامی محله‌های جذاب منطقه یک از نگاه خریداران
به گزارش دنیای‌اقتصاد، سامانه ایران‌فایل -موتور جست‌وجوگر مسکن- در بخشی که متقاضیان خرید، مشخصات خود را ثبت می‌کنند گزینه‌ای برای انتخاب محل مورد نظر دارد که عمده افرادی که در منطقه یک به دنبال ‌آپارتمان هستند در این گزینه، محله «قیطریه» را انتخاب کرده‌اند. بعد از قیطریه، محله‌ای که از نگاه خریداران مسکن جذاب‌تر است، نیاوران است. همچنین فرمانیه، زعفرانیه، ولنجک، ازگل، کامرانیه، فرشته، اقدسیه و دربند نیز به ترتیب محله‌هایی هستند که بیشترین متقاضی برای خرید مسکن به آنجا مراجعه می‌کند.