گروه مسکن- مهدیس فرقانی: در حالی‌که اکثر مشاوران املاک فعال در سطح تهران بازار خرید و فروش مسکن را با رکود توصیف می‌کنند و در همین حال آنها یکی از دلایل اصلی این رویداد را کمبود نقدینگی و عدم توان مالی خریداران می‌دانند، اما برخی از متقاضیان در بازار مسکن با سرمایه‌های چشمگیر که نقدی نیست به شرط فروش رفتن ملکشان آماده خرید از بازار هستند.

عده‌ای از خریداران در بازار مسکن به عنوان معاوضه‌کننده حضور دارند که در صورت معاوضه ملکشان (مغازه، واحد مسکونی، ملک کلنگی، ویلا و زمین) اقدام به خرید غیرنقدی ملک مورد نظر می‌کنند.
نکته حائز اهمیتی که در این باره به چشم می‌خورد این است که برخی از افرادی که در شهرهای حومه تهران و به خصوص در شهرهای خوش آب و هوای شمالی، ملکی را از آن خود دارند بیشتر مایل به معاوضه با ملکی در تهران هستند.
به همین خاطر برخی از متقاضیان با معاوضه ملک خود قصد سکونت دائم در تهران را دارند یا از سوی دیگر فقط تصمیم دارند سرمایه خود را از شهر دیگری به تهران انتقال دهند، چراکه این دسته از افرادی که قصد سرمایه گذاری در بازار مسکن تهران را دارند بر این باورند که مسکن برای همیشه وضعیت فعلی را سپری نخواهد کرد، بلکه با گذشت زمان و یکسری تحولات اقتصادی، رونق در معاملات از سر گرفته خواهد شد و از سوی دیگر افرادی که تصمیم به معاوضه ملک خود با ملکی در تهران را دارند عقیده دارند که سرمایه‌گذاری در تهران بسیار متفاوت از سرمایه‌گذاری در دیگر شهرها است؛ چراکه سودهی بازار مسکن در تهران که علاوه بر کلانشهر بودن، پایتخت محسوب می‌شود بیش از هر شهر دیگری است.
از سوی دیگر تعداد افرادی که به ساخت‌وساز در تهران مشغول هستند و حاضر به معاوضه واحدهای نوساز خود با املاک کلنگی هستند در مقایسه با تعداد افراد مصرف‌کننده واقعی که ملکی در شهر دیگری دارند و راغب به معاوضه ملک خود هستند، بسیار اندک است.
در همین راستا ستون امروز نبض بازار به معرفی تعدادی از مالکان در بازار مسکن حومه تهران و شهرهای شمالی که قصد معاوضه ملک خود با ملکی واقع در تهران را دارند، پرداخته که بدین شرح است:
در رودهن ویلایی با 2000 متر مربع زمین و 300 مترمربع بنای دوبلکس با استخر، آلاچیق، محوطه بازی، برای معاوضه با آپارتمانی در تهران، به بازار مسکن معرفی کرده است که نرخ فروش آن 350 میلیون تومان اعلام شده است.
همچنین در محدوده میگون ۹۰۰ متر مربع زمین و ۶۰۰ متر جواز ساخت به قیمت ۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای معاوضه با ملکی در تهران در نظر گرفته شده است.
علاوه براین در کیانمهر کرج یک واحد 98 متر مربعی با امکانات کامل برای معاوضه اعلام شده است که ارزش این واحد 40 میلیون تومان است.
در همین حال ۳۰۰ متر مربع زمین به همراه ۱۲۰ مترمربع بنا با کلیه امکانات در نوشهر برای معاوضه با ملکی در تهران و حومه در نظر گرفته شده است.
از طرف دیگر در شهر کوهسار کرج 1600 متر مربع باغ و ویلا با امکاناتی نظیر استخر، آلاچیق، زمین بازی برای معاوضه با آپارتمانی در شمال تهران از سوی مالک به بازار برای معاوضه پیشنهاد شده است.
همچنین در لواسان محدوه اوشان ۸۵۸ متر زمین با ۴۰ متر بر به ارزش ۶۰۰ میلیون تومان معاوضه می‌شود.