پینگ‌پنگ در مسکن‌مهر

مجری صنعتی‌سازی مسکن مدارک جدیدی از علت تاخیر پیمانکاران ارائه کرد

گروه مسکن- فرید قدیری: دو ماه پیش که اعلام شد قرار است پروژه ۱۱۰۰ واحدی مپسا در پرند با حضور مقامات ارشد دولت در«هفته دولت» به بهره‌برداری برسد، گروهی واقع‌نگر با تحلیل واقعیت‌های موجود در این پروژه چندان به افتتاح‌ پروژه در شهریور خوش‌بین نبودند. یک‌ماه بعد از اعلام اولیه، خبر رسید به جای افتتاح ۱۱۰۰ واحد در هفته دولت، فقط قرار است نیمی از این واحدها توسط مسوولان ارشد دولت در شهریور افتتاح شود. دو هفته پیش، شنیده شد حدود ۴۰۰ واحد مسکونی از پروژه ۱۱۰۰ واحدی که پیمانکاران صنعتی‌ساز آنها را با شیوه‌های نوین در حال ساخت دارند، در اواخر شهریور به بهره‌برداری می‌رسد.

چند روز پیش اما اعلام شد از آنجا که مسوولان دولتی حساب ویژه‌ای روی پروژه ۱۱۰۰ واحدی در حال ساخت در پرند باز کرده‌اند و به بهانه این پروژه قصد دارند مقام ارشد دولت را بعد از چندسال اجرای طرح مسکن‌مهر، برای افتتاح رسمی اولین پروژه بزرگ مسکن‌مهر به محل ۱۱۰۰ واحد بیاورند؛ تصمیم برآن شده کل این ۱۱۰۰ واحد بصورت یکجا آماده افتتاح شود.

حالا اما هیچ خبری از زمان دقیق افتتاح پروژه ۱۱۰۰ واحدی صنعتی‌سازی در پرند نیست. فقط تنها بازتابی که این پروژه در ایام افتتاح‌ها -همین روزها- داشته واکنش جدی مسوولان نسبت به «چرایی» تاخیر در تحویل واحدها است.

این پروژه -۱۱۰۰ واحدی صنعتی‌سازی پرند- زمستان سال گذشته بعد از آنکه دولت برای صنعتی‌سازی مجری مستقل در وزارت صنایع تعیین کرد، شروع شد که شروع آن همزمان شده بود با پیگیری جدی طرح مسکن‌مهر در وزارت مسکن.

اکنون همه نگاه‌ها در تهران به فرجام پروژه ۱۱۰۰ واحدی دوخته شده است.

در این پروژه ۲۲ شرکت ساختمانی و پیمانکار با حمایت شرکت مپسا -مجری صنعتی‌سازی مسکن در کشور که از طرف وزارت صنایع مامور به این اقدام شده است- فعالیت می‌کنند. این ۲۲ شرکت هر کدام به‌طور متوسط بین ۴۰ تا ۹۰ واحد مسکونی را متعهد به ساخت شده‌اند.

واحدهای این پیمانکاران قرار بود شهریور براساس تعهد قبلی تحویل شود.

حالا آنچه در نقد این فعالیت «تازه‌شروع شده»

مطرح است تاخیر در تحویل است. برخی می‌گویند وقتی یک شرکت ترک در پرند متعهد شده ۲۰ هزار واحد مسکونی بسازد چرا داخلی‌ها نمی‌توانند.

اما آنچه مجری صنعتی‌سازی مسکن در پاسخ می‌گوید، مدارک جدیدی است که در صورت تایید آن، نظام بانکی برای بار چندم عامل تاخیر در روند ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر شناخته خواهد شد.

سیدحسن قلعه‌نویی، مدیرعامل مپسا در این باره گفت: پیمانکارانی که در ابتدای شروع پروژه برای دریافت تسهیلات بانکی اقدام کردند چون مسیر مشخص نبود، تاخیرهایی در پرداخت وام بوجود آمد؛ به‌طوری‌که بیش‌از نیمی از پیمانکاران بعد از نزدیک به ۴ ماه از شروع پروژه در دومین ماه از سال جاری؛ یعنی اردیبهشت‌ماه موفق به اخذ بخش اول تسهیلات شدند.

وی افزود: در حال حاضر در شرایطی توقع تحویل همه ۱۱۰۰ واحد از پیمانکاران وجود دارد که هنوز کل تسهیلات ۲۵ میلیونی ساخت مسکن‌مهر به آنها پرداخت نشده است.

مدیرعامل مپسا در توضیح بیشتر به «دنیای‌اقتصاد» گفت: هدف اصلی ما تحویل ۱۱۰۰ واحد نیست؛ چراکه این حجم اندک واحد مسکونی مشکل دیرینه تامین مسکن در کشور را حل نمی‌کند. ما به دنبال هموار کردن مسیر صنعتی‌سازی مسکن در کشور هستیم. این پروژه همچون گریدری است که در یک مسیر برفی و کوهستانی تلاش می‌کند آهسته آهسته مسیر را بازگشایی کند و به‌طور قطع بعد از آن، سرعت ساخت‌وساز در کشور چند برابر افزایش خواهد یافت. اما اگر توقع فقط در حد تحویل همین ۱۱۰۰ واحد باشد باید فاتحه صنعتی‌سازی مسکن در کشور را از همین الان بخوانیم.قلعه‌نویی همچنین در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس به موضوع حضور شرکت‌های خارجی در مسکن‌مهر اشاره کرد و گفت: ما خیلی راحت می‌توانستیم از شرکت‌های خارجی دعوت کنیم تا هزار واحد برای ما بسازند؛ اما راه سخت این است که از پیمانکاران داخلی حمایت کنیم تا به تدریج ظرفیت ساخت را پیدا کنند.

مدیرعامل مپسا تصریح کرد: به‌زودی جلسه‌ای با پیمانکاران پروژه ۱۱۰۰ واحدی برگزار خواهم کرد تا ببینم چه زمانی این واحدهای مسکونی را تحویل خواهند داد.

بانک مسکن: ما علت تاخیر نیستیم

مدیر شعب بانک مسکن در منطقه جنوب غرب تهران که مسوولیت مستقیم پرداخت وام مسکن‌مهر به پروژه ۱۱۰۰ واحدی پرند را در اختیار دارد، درباره آنچه علت تاخیر در پرداخت تسهیلات به این پروژه عنوان می‌شود، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: عملکرد مستند و قابل دفاع بانک مسکن در پروژه ۱۱۰۰ واحد صنعتی‌سازی در شهر جدید پرند نشان می‌دهد بانک جلوتر از اجازه قانونی با این پروژه همکاری داشته و حداکثر ۴۸ ساعت بعد از درخواست مکتوب پیمانکاران، وام به آنها پرداخت شده است.

محمود لاری افزود: برخی سازنده‌ها و پیمانکاران زمانی‌که درخواست خود را برای دریافت تسهیلات مسکن‌مهر ارائه می‌کنند، تصورشان این است که مدارک آنها کامل است؛ اما ما در پروژه ۱۱۰۰ واحدی به محض تکمیل مدارک پیمانکاران حداکثر ظرف ۲ روز وام را به حساب آنها واریز کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون برای ۱۱۸۲ واحد از پروژه صنعتی‌سازی در پرند انعقاد قرارداد شده که ارزش این قراردادها ۲۴ میلیارد و ۸۶۸ میلیون تومان است. از این رقم تاکنون معادل ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به پیمانکاران پرداخت شده که مابقی به‌خاطر عدم تکمیل مدارک یا نرسیدن پروژه‌ها به مرحله دریافت تسهیلات، پرداخت نشده است.

مدرک مستند از علت تاخیر

متن نامه‌ای که در تصویر قابل مشاهده است، نشان می‌دهد مجوزی که نهاد تاییدکننده فناوری‌های نوین‌ساختمانی در کشور باید برای شروع به کار سیستم L.S.F برای شرکت مپسا و پیمانکاران پروژه ۱۱۰۰ واحدی در پرند صادر کند، در تاریخ ۲۵/۳/۸۹ صادر شده است. یعنی این مجوز با گذشت ۵ ماه از مراسم کلنگ‌زنی پروژه به دست پیمانکاران رسیده است.

این در حالی است که پیمانکار مپسا در تاریخ ۲۹/۱۰/۸۸ -زمستان سال گذشته- از مرکز تحقیقات مسکن درخواست صدور این مجوز را کرده بود.

رییس مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان درباره علت تاخیر ۵ ماهه در صدور مجوز ساخت با فناوری L.S.F به دنیای‌اقتصاد گفت: پیمانکاران مپسا در درخواستی که زمستان سال پیش ارائه کرده بودند، خواستار ساخت سازه ۵ طبقه با این فناوری را مطرح کرده بودند که با توجه به اینکه آن زمان آیین‌نامه‌های موجود برای L.S.F در حد ۲ طبقه بود، ما در مرکز تحقیقات آزمایش‌ها و شبیه‌سازی‌هایی برای سازه ۳ طبقه با فناوری L.S.F انجام دادیم که به نظر من این آزمایش‌ها در شرایط معمولی یک‌سال زمان لازم دارد تا به نتیجه برسد، اما ما در ۵ ماه نتایج را به‌دست آوردیم و به همکارانمان در مپسا اعلام کردیم.

طبق آماری که مپسا اعلام کرده از ۱۱۰۰ واحد در حال ساخت در پروژه پایلوت در پرند، ۴۷۴ واحد مسکونی از طریق سیستم L.S.F احداث می‌شود که این رقم حدود ۴۰ درصد کل پروژه را شامل می‌شود.

با این حساب این تعداد واحد مسکونی حدود ۳ ماه است که مجوز قانونی برای ساخت آنها صادر شده است که در این صورت باید حدود ۴۰۰ واحد مسکونی هم‌اکنون آماده تحویل باشد.

بخشی از نامه رییس مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان