پاسخ بانک مرکزی به گزارش «دنیای‌اقتصاد»

تاخیر در به روز رسانی سامانه بانک اطلاعات سری‌های زمانی اقتصادی به مفهوم عدم انتشار آمار نیست

احتراما در روزنامه دنیای‌اقتصاد مورخ ۳۰/۵/۱۳۸۹ مطلبی تحت عنوان «تصویر کهنگی آمارهای بانک مرکزی» منتشر شده که در آن تصریح گردیده است «در بانک مرکزی گزارشی که بتواند اوضاع رکود یا رونق مسکن در سال ۱۳۸۸ را تشریح کند، هنوز تهیه یا منتشر نشده است». این ادعا براساس مقایسه آمار تعداد پروانه‌های ساختمانی در شهر تهران و کل مناطق شهری در سال ۱۳۸۸ مبتنی بر آمار بانک اطلاعات سری‌های زمانی اقتصاد بانک مرکزی و آمار مرکز آمار ایران شکل گرفته است. از آنجایی که در بانک اطلاعات سری‌های زمانی ارقام سال ۱۳۸۸ هنوز منتشر نشده است، نویسنده به منظور تایید مدعای خود تصویری از خروجی آمار ماهانه تعداد پروانه‌های ساختمانی شهر تهران و کل مناطق شهری در سال ۱۳۸۸ که فاقد آمار می‌باشد را ارائه نموده است.در پاسخ به این مدعا نکات زیر ارائه می‌گردد:

بانک اطلاعات سری‌های زمانی اقتصادی که عمده آمارهای مربوط به اقتصاد کشور را پوشش می‌دهد، با هدف ارائه روند تاریخی عملکرد متغیرهای اقتصادی به محققین بخش اقتصادی و سایر علاقه‌مندان طراحی شده است. از این رو به منظور «حفظ یکپارچگی بانک اطلاعات مزبور و اتخاذ وحدت رویه در ارائه آمار» تاکنون به این صورت عمل شده است که همه ساله پس از آماده‌شدن عمده متغیرهای مربوط به همان سال، به روز نمودن سامانه در پی قطعی شدن آمارها و اخذ مجوز صورت می‌پذیرد. ناگفته نماند تاخیر در به‌روزرسانی سامانه مزبور به مفهوم عدم انتشار آمار نیست، بلکه بانک مرکزی همواره تلاش نموده است آخرین آمار واصله را در قالب گزارش‌های جداگانه و مستقل که به صورت ماهانه یا فصلی تهیه می‌شود از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی خود در اختیار عموم قرار دهد.از جمله گزارش‌های ماهانه می‌توان به گزارش شاخص‌های قیمتی و آمارهای پولی و بانکی و از جمله گزارش‌های فصلی نیز می‌توان به نماگرهای اقتصادی اشاره نمود.

در خصوص آمار پروانه‌های ساختمانی صادرشده توسط شهرداری‌های سراسر کشور نیز لازم به توضیح است که آخرین تحولات اقتصادی بخش مسکن توسط بانک مرکزی در گزارش نماگرهای اقتصادی منعکس گردیده است. به نحوی که در آخرین شماره گزارش مزبور آمار مربوط به عملکرد نه ماهه اول سال ۱۳۸۸ بخش مسکن (از جمله عملکرد پروانه‌های ساختمانی) منتشر شده و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی در دسترس عموم می‌باشد.در بانک اطلاعات سری‌های زمانی اقتصادی، آمار پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های سراسر کشور تنها دارای دو تواتر فصلی و سالانه می‌باشد.

حال آنکه نگارنده متن با نادیده گرفتن این موضوع و انتخاب تواتر ماهانه و ظاهر شدن علامت NA در مقابل تمامی ماه‌های سال ۱۳۸۸ و مقایسه جدول مزبور با آمار سالانه مرکز آمار ایران، نبود اطلاعات را کاملا بزرگنمایی نموده است. این در حالی است که متغیر مزبور در هیچ یک از سال‌ها، دارای آمار ماهانه نمی‌باشد.

خواهشمند است دستور فرمایید مراتب فوق برای روشن شدن ذهن خوانندگان گرامی در اولین شماره آن نشریه طبق قانون مطبوعات منتشر گردد.