ورود «نیکزاد» به ماجرای «1182 واحدی» پرند

ناگفته‌های وزیر مسکن از تاخیر در صنعتی‌‌سازی

احتمال ورود مستقیم وزارت مسکن به این پروژه

خط‌ونشان مدیرعامل پرند برای پیمانکاران پروژه گروه مسکن- فرید قدیری: وزیر مسکن در اقدامی سنجیده و در خور تقدیر، ضمن قبول تاخیر در افتتاح بخشی از واحدهای مسکونی‌مهر در استان تهران، با تشریح جزئیاتی از ناگفته‌های پروژه ۱۱۸۲ واحدی پرند، به نیابت از دولت از مردم پوزش خواست.

هر چند این عذرخواهی، درمقابل رفتار برخی مسوولان که مدام قول افتتاح فلان پروژه در فلان موعد را می‌دهند و بعدا که پروژه به تاخیر می‌خورد اصلا به روی خودشان هم نمی‌آورند، قابل تحسین و جای تامل فراوان دارد، اما علی نیکزاد نه به‌خاطر تعهد وزارت مسکن بلکه به‌خاطر تعهدی که پیمانکاران پروژه ۱۱۸۲ واحدی به او داده بودند و حالا نتوانسته‌اند به آن عمل کنند، در جلوی دوربین سیما این عذرخواهی را مطرح کرد.

ماجرای ساخت ۱۱۸۲ واحد مسکونی‌مهر در پروژه مپسا واقع در شهر جدید پرند با عبور از موعد افتتاح این واحدها، وارد مرحله تازه‌ای شده است.

هفته گذشته دنیای‌اقتصاد در گزارش مفصلی با عدد و رقم و استناد به وعده‌های سال گذشته از جانب مسوولان، به ابعاد ریز و درشت و پیدا و پنهان عملیات صنعتی‌سازی مسکن برای تامین مسکن تهرانی‌ها پرداخت و نوشت: این واحدها طبق آنچه گفته شده بود باید حداکثر تا ابتدای شهریور تحویل متقاضیان بشود، اما شواهد نشان می‌دهد تاخیر در تحویل وجود دارد.

وزیر مسکن پریروز از شهر جدید پرند و این پروژه ۱۱۸۲ واحدی بازدید کرد و گزارشی از نارسایی‌ها تهیه کرد.

علی نیکزاد در پایان بازدید، مقابل دوربین واحد مرکزی خبر چنین گفت: «من آذرماه که برای مراسم کلنگ‌زنی پروژه ۱۱۸۲ واحدی مپسا اینجا آمدم زمانی‌که می‌خواستم مراسم را شروع کنم به دوستان مپسا گفتم چندماهه تحویل می‌دهید؟ گفتند ۶ ماهه. من گفتم ۲ ماه هم اضافه بکنید و ۸ ماه در نظر بگیرد. بعد هم تاکید کردم اگر قرار است تاخیر بخورد باید از همان ابتدا اعلام شود.

اما به هرحال واقعیت این است که صنعتی‌سازی مسکن، فرهنگ و کار جدیدی در کشور است که البته جای تشکر از دوستان شرکت مپسا دارد. این دوستان باعث شدند صنعتی‌سازی راه بیفتد و خط‌شکن صنعتی‌سازی شدند.

اما این را باید در نظر بگیریم که وقتی به مردم قولی می‌دهیم باید متعهد به تحقق آن باشیم.

من اخیرا از یکی از دوستانم شنیدم که فردی که در این پروژه ۱۱۸۲ واحدی ثبت‌نام کرده به امید تحویل واحدها در شهریور، در یکی از مدرسه‌های پرند برای فرزندش ثبت‌نام کرده است. من از این بابت واقعا متاسف شدم و از مردم به‌خاطر این موضوع عذرخواهی می‌کنم.

من برای این پروژه با مهندس محرابیان قطعا صحبت خواهم کرد و مطمئن هستم اگر ایشان به‌صورت ویژه به صنعتی‌سازی ساختمان ورود کنند، مشکلات رفع خواهد شد.»

اگر ۱۱۸۲ به مهر نرسد؟

از سوی دیگر دیروز شنیده شد در ستادی که برای ساماندهی این پروژه با حضور نماینده شرکت مپسا و نمایندگانی از وزارت تعاون، وزارت مسکن و پیمانکاران تشکیل شده، تاکید شده واحدهای در حال ساخت با یک ماه تاخیر حداکثر تا مهرماه امسال تحویل متقاضیان خواهد شد. اما جدیدترین تصمیم اتخاذ شده به مدیرعامل شهر جدید پرند مربوط می‌شود که خبرگزاری فارس از قول این مقام ارشد پرند نوشته است: پروژه ۱۱۸۲ واحدی پرند که به روش صنعتی‌سازی در حال ساخت است به دلیل برخی مسائل عنوان شده از سوی شرکت مپسا (مدیریت پروژه‌های ساختمان ایران) از برنامه افتتاح چند ماهی عقب افتاده است.

سعید صابونی گفت: این پروژه قرار بود در ۸ ماه یعنی در اوایل شهریور ماه به اتمام برسد که امید است با تلاش بیشتر این پروژه طبق قول مسوولان مپسا در مهر ماه افتتاح شود.

مدیرعامل شهر جدید پرند با بیان اینکه شرکت مپسا دلیل تاخیر این پروژه را نوپا بودن صنعتی سازی عنوان می‌کند، گفت: به هیچ عنوان این پروژه مشکل مالی نداشته است و هر زمان که ادامه کار داده از بانک پول خود را دریافت کرده است.

صابونی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه اگر مپسا باز هم نتوانست این پروژه را در سر موعد یعنی مهر ماه تحویل دهد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ تاکید کرد: چنانچه این واحدهای مسکونی در مهر ماه تحویل داده نشود، قرارداد «وزارت مسکن» با «مپسا» لغو و همان انبوه‌سازان زیر نظر وزارت مسکن و شهرسازی ادامه فعالیت خواهند داد.

به گزارش دنیای اقتصاد، با توجه به عزم دولت در تحویل سریع مسکن مهر به نظر می‌رسد پروژه ۱۱۸۲ واحدی حداکثر تا پایان مهر به بهره‌برداری برسد. ضمن اینکه قرار است ۴۳۰ واحد از آنها پایان شهریور ماه تحویل شود.