گروه مسکن - مهدیس فرقانی: اگرچه قیمت‌گذاری املاک در هر منطقه بر اساس ارزش هر مترمربع، تعیین می‌شود، اما در برخی از محله‌های تهران اعلام نرخ پیشنهادی فروش بر این اساس نیست بلکه با توجه به قواره ملک (متراژکلی)، قیمت تعیین می‌شود.

در همین حال در منطقه افسریه برخی از مشاوران املاک اظهار می‌کنند که نرخ پیشنهادی واحدهای مسکونی بر اساس متراژ کلی تعیین می‌شود و به اصطلاح اهالی منطقه، قیمت مسکن به‌صورت «فله‌ای» مشخص می‌شود. احمدی، یکی از فعالان بازار مسکن در منطقه افسریه در این رابطه به دنیای‌اقتصاد گفت: در این منطقه قواره زمین‌هایی که کاربری مسکونی دارند، حدود ۱۲۰ مترمربع است به همین علت واحدهای مسکونی که شمالی هستند متراژ آنها حدود ۶۵ مترمربع و متراژ واحدهایی که جنوبی هستند حدود ۷۲ مترمربع است.
وی به این مساله اشاره کرد: واحدهای نوساز 65 و 72 متری از قیمت‌های مشخصی برای فروش برخوردار هستند، به‌طوری که واحدهای شمالی بدون پارکینگ در طبقات بالا بین 66 تا 70 میلیون تومان و در طبقات پایین حدود 80 میلیون تومان از سوی مالکان پیشنهاد شده است و از طرف دیگر، واحدهای جنوبی بدون پارکینگ در طبقات بالا بین 75 تا 77 میلیون تومان و همچنین واحدهای واقع در طبقات پایین و بدون پارکینگ با نرخ 85 میلیون تومان برای فروش به بازار عرضه می‌شوند.
احمدی تاکید کرد: معمولا زمانی که بازار با رونق مواجه است تعداد فروشندگان اندک و میزان مراجعه برای خرید به طور چشمگیر افزایش می‌یابد و متقاضیان عجله زیادی برای خرید و انجام معامله دارند، اما هنگامی که بازار راکد است تعداد فروشندگان بسیار کم و حجم متقاضیان اندک است و در همین حال همین تعداد انگشت شمار خریدار با صبوری بسیار تصمیم به خرید دارند و این روزها بازار مسکن در این منطقه چنین وضعیتی را سپری می‌کند. بنگاهدار دیگری در محدوده افسریه درباره وضعیت بازار اجاره واحدهای مسکونی گفت: از اواخر خرداد ماه، بازار اجاره علاوه بر افزایش میزان تقاضا با رشد ۱۵ تا ۲۵ درصدی نرخ اجاره روبه‌رو شد.
محمودزاده تصریح کرد: هر ساله واحدهای نوساز به بازار اجاره عرضه می‌شد؛ چراکه بسیاری از خریداران بلافاصله بعد از خرید واحدهای نوساز، آنها را به بازار اجاره برای دریافت رهن کامل تحویل می‌دادند، اما اکنون که بازار معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی با رکود مواجه است، واحد نوساز در بازار به ندرت پیدا می‌شود و از طرف دیگر، کمبود چنین واحدهایی به دلیل متقاضیان زیاد باعث شده تا نرخ اجاره آنها افزایش نجومی داشته باشد، زیرا در سال گذشته اگر اجاره یک واحد نوساز 65 متری 18 میلیون تومان بود حال به 23 میلیون تومان رسیده است یا یک واحد نوساز 75 متری در سال قبل با 20 میلیون تومان ودیعه به مستاجر سپرده می‌شد، اما اکنون ودیعه چنین واحدی به 25 میلیون تومان صعود کرده است. با این حساب، اجاره بهای واحدهای نوساز حدود 25 درصد رشد کرده است.
وی در ادامه گفت: آن دسته از مالکانی که صاحب واحدهای چندسال ساخت هستند هم به تبعیت از نرخ‌های اجاره واحدهای مسکونی نوساز، ۱۵ درصد اجاره واحدهای خود را افزایش داده اند.