فاصله فاحش بین اجاره‌بها و قدرت مالی مستاجران در 10 محله شمالی تهران
گروه مسکن- مریم علیزاده: سامانه اینترنتی خرید و اجاره مسکن موسوم به «ایران‌فایل» امکانی برای کاربران خود در حوزه اجاره به وجود آورده که مالکان واحدهای اجاره‌ای و مستاجران می‌توانند هرکدام به ترتیب، قیمت پیشنهادی برای اجاره ملک‌شان و توانی که بابت پرداخت اجاره‌ ماهانه را دارند، در سامانه ثبت کنند.

مجموعه اطلاعاتی که مالکان و متقاضیان واحدهای اجاره‌ای در منطقه یک تهران در سامانه ایران‌فایل ثبت کرده‌اند، نشان می‌دهد در اولین ماه از تابستان سال جاری میانگین اجاره‌بها در این منطقه شمال‌‌نشین تهران بیش‌از 2 برابر توان مالی مستاجران بوده است. به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، طبق آنچه ایران‌فایل از مشخصات 150 هزار مستاجر متقاضی در منطقه یک تحلیل کرده، اغلب این افراد قادرند بین 400 هزار تا 600 هزار تومان اجاره ماهانه پرداخت کنند. این در حالی است که عمده مالکان واحدهای اجاره‌ای در این منطقه، رقمی که به عنوان قیمت پیشنهادی برای اجاره ماهانه تعیین کرده‌اند حدود یک میلیون و 500 هزار تومان است. به این ترتیب فاصله فاحش بین اجاره‌بها و قدرت مالی مستاجران در شمال تهران به خوبی قابل مشاهده است. ایران‌فایل با ترسیم روند افت و خیز اجاره‌بها در منطقه یک از رشد 10 درصدی میانگین اجاره‌بها در این منطقه خبر داده است. نرخ‌های کنونی در بازار اجاره‌ مسکن شمال تهران در طول دو سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
۱۰ محله جذاب منطقه یک از نگاه مستاجران
براساس نتایج تحقیقی که سامانه اینترنتی جست‌وجوگر مسکن ایران‌فایل به آدرس www.iranfile.ir از اوضاع اجاره‌نشینی در منطقه یک تهران اعلام کرده، محله نیاوران پرتقاضا‌ترین محله این منطقه برای مستاجران است. از بین 114 هزار مستاجر مراجعه‌کننده به ایران‌فایل، نزدیک به 30 هزار متقاضی، به دنبال واحد مورد نظر در محله نیاوران هستند. مابقی نیز به ترتیب محله‌های قیطریه، زعفرانیه، فرمانیه، ولنجک، فرشته، الهیه، دربند، کامرانیه و شریعتی را انتخاب کرده‌اند.