گروه مسکن- پروژه پایلوت صنعتی‌سازی شرکت مپسا ویترین صنعتی‌سازی ساختمان است که مسوولان می‌توانند با عرضه آن در زمان افتتاح آنها شرایطی را فراهم آورند که مردم را در جهت معرفی نمونه‌های ارائه شده قرار دهند. دکتر بهروز سرابندی- رییس مرکز توسعه صنعتی‌سازی ساختمان با اعلام این مطلب گفت: خوشبختانه در یکسال گذشته با توجه به اقدامات مثبتی که دولت انجام داده است، صنعتی‌سازی در امر ساختمان تسری پیدا کرده؛ به طوری که رشد آن در حوزه مسکن قابل توجه است.

وی گفت: در این بین کارخانجات تولیدکننده سیستم‌های نوین ساختمانی با حداکثر ظرفیت خود اقدام به تولید کرده‌اند و با این اوصاف چشم انداز صنعتی‌سازی کاملا مطلوب به نظر می‌رسد. در واقع با توجه به فرهنگ‌سازی‌های مختلفی که در این زمینه صورت گرفته، نتیجه حاصل شده بسیار فراتر از آنچه که مسوولان این حوزه می‌اندیشیده‌اند، بوده است.

عضو قطب علمی دانشگاه تهران یکی از دلایل اصلی رشد صنعتی‌سازی در کشور را مسکن مهر دانست که به اعتقاد وی پرداخت وام بیشتر به صنعتی‌سازان در این مسیر مقوله‌ای اثرگذار در سوق دادن انبوه‌سازان به سمت بهره‌گیری از صنعتی‌سازی بوده است. سرابندی تاکید کرد: نباید تاثیر افزایش وام را فراموش کرد، چرا که از یک طرف باعث کاهش سهم آورده متقاضیان و افزایش نقدینگی تولید کنندگان مسکن می‌شود و از سوی دیگر قطعا مولفه‌ای اثرگذار در رونق صنعتی‌سازی مسکن است. به اعتقاد عضو کارگروه صنعتی‌سازی مسکن در حال حاضر با توجه به اینکه کشورهای پیشرفته در زمینه صنعتی‌سازی بسیار پیشرو بوده‌اند، همین مساله باعث شده که کشور ما در این زمینه از این نوع کشورها عقب بماند، اما خوشبختانه با توجه به عزم دولت دهم در نهادینه کردن صنعتی‌سازی مسکن قطعا این فاصله و شکاف پرخواهد شد. وی افزود: حضور شرکت‌های خارجی در پروژه صنعتی‌سازی مسکن مولفه‌ای اثرگذار در ارتقای شرکت‌های صنعتی‌ساز داخلی در امر تولید خواهد داشت، هرچند که در این بین شرکت‌های داخلی نیز به اندازه کافی مجرب شده‌اند و حتی برخی از شرکت‌ها نیز آمادگی خود را برای ساخت هزار واحد مسکونی در قالب صنعتی‌سازی اعلام کرده‌اند.

سرابندی اذعان داشت: باتوجه به اینکه صنعتی‌سازی از لحاظ کمی رشد خوبی داشته است، حال باید شرایطی فراهم شود که رشد کیفی صنعتی‌سازی نیز محقق شود و در این بین همچنان که در امر سنتی‌سازی نظارت‌ها کاملا جدی و ضابطه‌مند است این فرآیند نیز باید به مقوله صنعتی‌سازی مسکن تسری پیدا کند تا شاهد رشد صنعتی‌سازی به صورت کمی و کیفی با هم باشیم. وی اظهار داشت: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد ناظرانی که از سوی سازمان نظام مهندسی برای نظارت ساختمان‌های سنتی آموزش می‌بینند برای امر صنعتی‌سازی نیز باید آموزش‌های لازم به آنها داده شود.

این استاد دانشگاه، پروژه صنعتی‌سازی مپسا را ویترین صنعتی‌سازی مسکن در کل کشور دانست و اذعان داشت: این پروژه اقدام شجاعانه‌ای برای ترویج صنعتی‌سازی در کل کشور بوده است و در واقع می‌توان از آن به عنوان ویترین صنعتی‌سازی مسکن در کل کشور نام برد. بدین ترتیب مسوولان می‌توانند با دعوت مردم برای بازدید از این پروژه شرایطی را فراهم آورند که مردم در خصوص فن‌آوری‌های نوینی که با فرهنگ آنها سازگار است، دست به انتخاب و گزینش بزنند و سپس دولت نیز در جهت ترویج آن اقدام کند.