دنیای اقتصاد- دو وزارتخانه‌ای که مسوولیت مستقیم مسکن‌مهر و تامین خدمات زیربنایی به آنها مربوط می‌شود، به‌تازگی تفاهم‌نامه‌ای با یکدیگر امضا کرده‌اند که به موجب آن قرار است مشکل آب، برق و فاضلاب واحدهای مسکونی در حال ساخت روی زمین‌های 99ساله برطرف شود. بر این اساس دولت برای اتصال خدمات سه‌گانه به هر واحد مسکونی، یک میلیون و 280 هزار تومان هزینه خواهد کرد و متقاضیان نیز هر کدام، بابت انشعاب خطوط نیرو، باید حدود 400 هزار تا نهایت 500 هزار تومان به وزارت نیرو بپردازند.

وزارتخانه‌های مسکن و نیرو برای آب و برق و فاضلاب مسکن‌مهر تفاهم‌نامه امضا کردند
تامین اعتبار برای خدمات مسکن‌مهر
ایجاد شبکه آب، برق و فاضلاب برای پرند، هشتگرد و پردیس در اولویت وزارت نیرو قرار گرفت
نحوه توزیع اعتبار 400 میلیارد تومانی بین 30 استان کشور
گروه مسکن- فرید قدیری: دو وزارتخانه‌ای که مسوولیت مستقیم مسکن‌مهر و تامین خدمات زیربنایی، به آنها مربوط می‌شود، به‌تازگی تفاهم‌نامه‌ای با یکدیگر امضا کرده‌اند که به موجب آن قرار است مشکل آب، برق و فاضلاب واحدهای مسکونی در حال ساخت روی زمین‌های ۹۹ساله برطرف شود. بر این اساس دولت برای اتصال خدمات سه‌گانه به هر واحد مسکونی، یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان هزینه خواهد کرد و متقاضیان نیز هر کدام، بابت انشعاب خطوط نیرو، باید حدود ۴۰۰ هزار تا نهایت ۵۰۰ هزار تومان به وزارت نیرو بپردازند.
در متن تفاهم‌نامه‌ای که بین وزرای مسکن و نیرو به همراه معاونین ارشد آنها منعقد شده، تامین اعتباری معادل 400 میلیارد تومان برای وزارت نیرو در نظر گرفته شده است تا براساس اولویت‌هایی که وزارت مسکن تعیین کرده، این رقم بین 30 استان کشور توزیع شود.
سهم استان تهران از این اعتبار، ۱۳۰ میلیارد تومان - معادل ۳۰ درصد کل اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی- است که با توجه به فقر شدید آب و برق در زمین‌های ۹۹ساله شهرهای جدید اطراف تهران، مقرر شده این رقم سریع‌تر از سایر استان‌ها جذب و به‌کار گرفته شود.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، وزارت نیرو موظف است به محض تخصیص و پرداخت مبلغ 400 میلیارد تومان از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، آن را برای ایجاد شبکه‌های خدمات زیربنایی -آب، برق و فاضلاب- به‌کار بگیرد.
هرچند زمان برای تجهیز واحدهای در حال ساخت به خطوط انتقال آب و برق، بسیار محدود و ناچیز است، اما قرار است آن بخش از پروژه‌های ۹۹ساله‌ای که در آستانه بهره‌برداری هستند و حجم عملیات ساخت‌وساز در آنها مراحل نهایی را طی می‌کند در اولویت خدمات‌رسانی وزارت نیرو قرار بگیرند.
همچنین علاوه بر 400 میلیارد تومانی که به‌صورت ویژه در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته، مجموعه استانداری‌ها نیز باید 400 میلیارد تومان اعتبار برای شبکه‌گذاری آب، برق و فاضلاب در زمین‌های 99ساله استان مربوطه از محل بودجه در اختیار استاندار در نظر بگیرند. دولت نیز باید از محل بودجه ملی، 400 میلیارد تومان دیگر به اعتبار طرح تامین خدمات مسکن‌مهر وارد کند تا در کل، با بسته 1200 میلیارد تومانی، خطوط انتقال نیرو به سرعت به ابتدای واحدهای مسکونی‌مهر برسد.
تا پیش از امضای تفاهم‌نامه بین وزارت مسکن و وزارت نیرو، شواهد حکایت از آمادگی استاندار‌ی‌ها و همچنین بودجه ملی برای پرداخت سهم در نظر گرفته‌شده آنها داشت.
استانداری‌ها موظفند معادل سهمی که وزارت نیرو برای هر استان در نظر گرفته، اعتبار اختصاص دهد.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، دولت با اختصاص مبلغی معادل ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای خدمات زیربنایی مسکن‌مهر، به ازای هر واحد در حال ساخت، بطور متوسط یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بابت تامین آب، برق و فاضلاب هزینه می‌کند. این در حالی است که طبق آنچه سازنده‌ها به متقاضیان مسکن‌مهر اعلام کرده‌اند هزینه‌ای که افراد باید بابت حق انشعاب خدمات سه‌گانه، در زمان تکمیل واحدها پرداخت کنند، حداکثر ۵۰۰ هزار تومان است که نیمی از آن برای برق و بخشی دیگر برای آب و فاضلاب در نظر گرفته خواهد شد. متقاضیان مسکن‌مهر باید حق انشعاب را به‌صورت نقدی به وزارت نیرو بپردازند که البته پیش‌از این مصوب شده بود حق انشعاب به‌صورت اقساطی پرداخت شود.
قائم‌مقام وزیر مسکن در این باره گفته است: بهره‌برداری از واحدهای مسکونی‌مهر بعد از تجهیز این واحدها به خدمات زیربنایی انجام خواهد شد.
در حال حاضر اغلب واحدهایی که از مرحله سفت‌کاری عبور کرده‌اند در برخی استان‌های کشور فاقد آب و برق شهری هستند. این وضعیت با توجه به نزدیکی افتتاح‌ها، نگرانی متقاضیان را برانگیخته و باعث شده برخی تصور کنند که مسکن‌مهر بدون خدمات تحویل می‌شود.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، وزارت مسکن با اطلاع از همین موضوع، اخیرا - در تاریخ 6/5/89- تفاهم‌نامه‌ای با وزارت نیرو منعقد کرده که در آن بر تامین به موقع اعتبار برای خدمات آب و برق و فاضلاب تاکید شده است.
متن تفاهم‌نامه به این شرح است: به منظور تامین و اجرای شبکه‌های آب و برق و فاضلاب واحدهای مسکونی مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و شهرهای جدید در سال ۱۳۸۹ که جمعا ۹۳۷۳۷۲ واحد می‌باشد و در راستای اجرای مصوبه هیات وزیران مورخ ۱۸/۸/۸۷ و مصوبه مورخ ۲۴/۶/۸۸ کارگروه مسکن و با عنایت به تصمیمات متخذه در جلسه مورخ ۱۵/۴/۸۸ در دفتر معاونت محترم برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تفاهم می‌شود: پس از ابلاغ و مبادله موافقت‌نامه و تخصیص و پرداخت مبلغ چهار هزار (۴۰۰۰) میلیارد ریال اعتبار از طریق معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، وزارت نیرو نسبت به شروع عملیات اجرایی شبکه‌های آب، برق و فاضلاب پروژه‌های مسکن مهر موصوف اقدام خواهد کرد.
وزارت نیرو موظف است صرفا در قبال دریافت نقدی حق انشعاب از متقاضیان، انشعاب را در واحدهای مسکونی مهر موصوف برقرار کند.
وزارت نیرو ضمن هماهنگی با شرکت‌های تابعه استانی، اعتبارات را بین پروژه‌های مسکن مهر براساس اولویت اتمام پروژه‌ها تخصیص می‌دهد. با توجه به سهم استان تهران در تامین مسکن مهر که بالغ بر ۲۵ درصد برنامه می‌باشد و در نظر داشتن مشکلات ویژه در این استان، تامین خدمات موردنیاز در شهرهای جدید پرند، هشتگرد و پردیس از اولویت برخوردار است.
با توجه به جدول توزیع اعتبار، وزرای مسکن و شهرسازی و نیرو پیگیری‌های لازم را به منظور تامین به موقع سهم یک سوم اعتبار استانی از طریق استانداران به عمل می‌آورند.