ارزان‌ترین‌ها و گران‌ترین‌ها در بازار مسکن تهران
گروه مسکن- مهدیس فرقانی: اغلب بنگاه‌داران مسکن معمولا اظهار می‌کنند که فروشنده ملک قیمت را در بازار تعیین می‌کند، اما این مساله در حالی است که برخی از مشاوران املاک نظری متفاوت نسبت به این موضوع دارند. آنها معتقد هستند که در بسیاری از معاملات، تعیین‌کننده نرخ نهایی فروش، خریداران است.

یکی از فعالان بازار مسکن در محدوده خیابان سهروردی در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: هنگامی که بازار معاملات و قراردادهای ملکی گرم و پر رونق باشد، مالکان قیمت فروش را پیشنهاد می‌کنند و به ندرت راضی به کمترین تخفیف می‌شوند، اما در مقابل زمانی که رکود بر بازار خرید و فروش تسلط پیدا کند، قیمت‌ها در سراشیبی قرار می‌گیرند. این خریداران هستند که قیمت آخر را تعیین می‌کنند؛ چراکه قدرت چانه‌زنی خریدار در چنین وضعیتی افزایش پیدا می‌کند. فیاضی در ادامه افزود: به همین علت زمانی که بازار مسکن در کسادی و رکود به سر می‌برد اکثر بنگاه‌داران متقاضیان را به خرید تشویق می‌کنند، چراکه آنها به این مساله پی برده‌اند که هنگامی که بازار رونق ندارد مالکان از لحاظ قیمت تخفیف بیشتری برای مشتریان در نظر می‌گیرند. در این راستا، مشاور املاک دیگری که در محدوده خیابان فاطمی فعالیت می‌کند، تصریح کرد: هنگامی که بازار مسکن با کمی سردرگمی مواجه شود قیمت‌های پیشنهادی از سوی فروشندگان دیگر یک دست نیست، بلکه ممکن است بازه نرخ‌ها تفاوت چشمگیری با یکدیگر داشته باشند. محمدی خاطرنشان کرد: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بازار برای مدت کوتاهی رونق به خود بگیرد و دوباره به حالت رکود بازگردد.
ستون امروز نبض بازار به معرفی تعدادی از واحدهای مسکونی فروشی در سطح تهران پرداخته است که این نرخ پیشنهادی فروش این واحدها از سوی موتور جست‌وجوی املاک «ایران فایل» مورد بررسی قرار گرفته شده و در آن گران و ارزان بودن قیمت‌ها مشخص شده است:
در سامانه ایران فایل به نشانی www.iranfile.irیک واحد 70 مترمربعی نوساز واقع در منطقه قیطریه با قیمت هر مترمربع 3 میلیون و 300 هزار تومان برای فروش پیشنهاد شده که این نرخ بیش از ارزش واحدهای مشابه در این منطقه است، زیرا قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در قیطریه بین 2 میلیون و 950 هزار تا 3 میلیون و 270 هزار تومان برآورد شده است.
همچنین در محدوده تهرانپارس واحدی نوساز با متراژ ۷۰ متر مربع، متری ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام شده اما این قیمت با رنگ قرمز مشخص شده است؛ چراکه ارزش واقعی قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در منطقه تهرانپارس از یک میلیون و ۵۵۰ هزار تا یک میلیون و ۷۴۰ هزار تومان در نوسان است.
اما در مقابل این واحدهای گران قیمت، واحدهای دیگری با قیمتی کمتر از نرخ عرف بازار مسکن برای فروش پیشنهاد شده‌اند که بدین شرح است:
بازه قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در منطقه ظفر بین ۲ میلیون و ۶۳۰ هزار تا ۲ میلیون و ۹۳۵ هزار تومان اعلام شده اما مالکی واحد ۶۱ متری نوساز خود را با قیمت متری ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان پیشنهاد کرده است.