سران مسکن امروز در مجلس

پیگیری سه موضوع «افزایش هزینه ساخت به‌خاطر بیمه کارگران ساختمانی»، «مشکلات مسکن‌مهر» و «اختلاف‌نظر در ارزش حقوقی مبایعه‌نامه»

گروه مسکن- لیلا درخشان: نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس به این جمع‌بندی رسیده‌اند که در حال حاضر بازار مسکن در سه حوزه مسکن‌مهر، انجام معاملات و هزینه‌های ساخت با چالش و مشکل روبه‌رو است. به همین دلیل قرار است امروز سران این سه حوزه در کمیسیون حاضر شوند تا گزارش‌هایی در این باره به نمایندگان ارائه کنند. بنا به گفته تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون عمران، در مسکن‌مهر مشکلاتی از بابت کندی عملیات ساخت وجود دارد، در حوزه معاملات ملکی نیز اختلاف‌نظر بر سر قانونی بودن مبایعه‌نامه باعث نوعی بی‌اعتمادی شده و از همه مهم‌تر در بخش انبوه‌سازی، افزایش ناگهانی حق بیمه کارگران ساختمانی به میزان ۱۲ برابر و تحمل این هزینه از سوی سازنده‌ها باعث شده انبوه‌سازان خواستار تجدیدنظر در نحوه اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی شوند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، ماه گذشته حق بیمه کارگران ساختمانی در پروانه‌های ساختمانی از متر مربعی ۴۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یافت.

این در حالی است که گفته می‌شود نمایندگان مجلس به‌خاطر مواجهه با اعتراض‌های گسترده سازنده‌ها نسبت به این افزایش، خواستار تجدیدنظر در این موضوع هستند.

راهکار میان‌بر برای بیمه کارگران

به گزارش دنیای‌اقتصاد، محمدعلی رضایی، عضو کمیسیون عمران مجلس در تشریح جزئیات این مساله به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با توجه به اینکه مشکل مربوط به بیمه کارگران ساختمانی باعث شده که هزینه ساخت مسکن افزایش پیدا کند؛ در نتیجه برآن شدیم که با دعوت مسوولان مسکن به مجلس در مورد این مساله چاره‌اندیشی کنیم.

وی گفت: البته این بدان معنا نیست که بخواهیم به یکباره قانون بیمه کارگران ساختمانی را تعلیق کنیم، بلکه به دنبال آن هستیم که راهی میانبر را برای حل این مشکل انتخاب کنیم؛ به طوری که هم بیمه کارگران ساختمانی اجرایی شود و هم از سوی دیگر هزینه‌های ساخت مسکن افزایش پیدا نکند.

رضایی اذعان داشت: علاوه براین در بحث ثبت معاملات مسکن با توجه به اینکه مکانیزه کردن ثبت مبایعه‌نامه‌ها در قالب پرینتی کردن، مشکلات عدیده‌ای بین سازمان ثبت و اتحادیه مشاوران املاک ایجاد کرده از این رو دعوت از رییس اتحادیه مشاوران املاک در این جلسه نیز موضوعیت پیدا کرد.

به اعتقاد این عضو کمیسیون عمران مجلس در عین حال مشکلات مربوط به مسکن مهر شامل عدم پرداخت به موقع تسهیلات بانکی از یک طرف و کندی اجرای مسکن مهر در برخی از استان‌ها و مشکلات انبوه سازان در این راستا نیز باعث شد تا از رییس هیات‌مدیره کانون انبوه سازان کشور در جلسه کمیسیون عمران مجلس دعوت به عمل آید. اما در این بین ابوالقاسم رحمانی از دیگر اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز با اشاره به اینکه بیمه کارگران ساختمانی امری ضروری است اذعان داشت: همچنان که همه اقشار مختلف جامعه مشمول بیمه می‌شوند، کارگران ساختمانی نیز باید از مزایای بیمه بهره‌مند شوند؛ اما این مساله نباید سبب شود که هزینه ساخت مسکن افزایش پیدا کند؛ از این رو به دنبال آن هستیم که راهکاری بینابین برای حل این مشکل انتخاب کنیم.

می‌خواهیم خانه گران نشود

در همین زمینه مهرداد لاهوتی از دیگر اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز تاکید کرد: با توجه به اینکه دولت باید شرایطی را فراهم آورد که مانع از گران شدن مسکن شود و از دیگر سو با در نظر گرفتن اینکه کلا بیمه کارگران ساختمانی با شرایط فعلی، هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی را افزایش می‌دهد در نتیجه طبیعی است که با برگزاری نشست‌های مربوطه در این زمینه راهکاری بهینه را برای رفع این مشکل پیدا کنیم.

وی گفت: از دیگر سو با توجه به مکانیزه شدن معاملات مسکن از یک سو و با توجه به اینکه مشکل اتحادیه مشاوران املاک با قوه قضائیه در این زمینه مدت‌ها است به قوت خویش باقی است به دنبال آن هستیم که برای رفع این مساله ریشه‌دار چاره‌ای بیندیشیم.

لاهوتی همچنین با اشاره به مشکلات انبوه‌سازان فعال در مسکن مهر که عمدتا در دریافت اقساط با مشکل روبه‌رو هستند گفت: با توجه به اینکه این مشکل در نهایت منجر به تاخیر در ساخت‌وسازهای مسکن مهر خواهد شد به دنبال آن هستیم که در جلسه امروز مجلس این مساله را رسیدگی کنیم تا با رفع آن، زمینه را برای تسریع در تولید مسکن مهر فراهم آوریم.