نظر مستاجران درباره شناسایی خانه‌های خالی
گروه مسکن- مهدیس فرقانی: ستون امروز نبض بازار نظرسنجی از مستاجران درباره شناسایی خانه‌های خالی و تاثیر این طرح بر کنترل روند رو به رشد نرخ اجاره پرداخته است.

نصیریان، یکی از مستاجرانی که در محدوده نارمک سکونت دارد، در رابطه با شناسایی خانه‌های خالی به «دنیای‌اقتصاد» گفت: دولت بهتر است سایتی را برای اجرای این طرح در نظر بگیرد که مسوولان مسکن توضیحات بیشتر و کامل‌تری درباره فواید و همچنین جدیت این طرح در اختیار متقاضیان قرار دهند تا مردم به این نتیجه برسند که شناسایی خانه های خالی چه مشکلاتی را می‌تواند حل کند و همین مساله باعث استقبال مردم از شناسایی خانه‌های خالی خواهد شد؛ زیرا ممکن است این حدس پیش بیاید که این طرح امکان دارد مانند اغلب طرح‌های نیمه کاره، نیمه تمام رها شود و تنها باعث گرم شدن یک بحث برای مدتی کوتاه شود. از سوی دیگر امین‌زاده، مستاجری که در یکی از مناطق مرکز تهران سکونت دارد، اظهار کرد: شناسایی خانه‌های خالی به عهده دولت است نه مردم. وی در ادامه افزود: تشویق افراد به معرفی کردن خانه‌ای در همسایگی خود اقدام پسندیده‌ای نیست، چراکه سوالی که پیش می‌آید این است که نام این نوع حرکت را چه می‌توان عنوان کرد؟ آیا این انتظار وجود دارد که قیمت و کلیه مسائل در بازار مسکن با چنین حرکاتی کنترل شود؟ همچنین مستاجر دیگری نظر به این مساله دارد که آیا دولت از قدرت برخی از مافیای مسکن در این حوزه اطلاع دارد یا خیر؟ زیرا احتمال دارد احتکار املاک خالی از سکنه اقدامی از سوی مافیای این بخش از اقتصاد باشد.
عدنی در ادامه افزود: دولت باید هرگونه معضل مسکن را ریشه‌یابی کند و طرح پیشنهادی خود را با گذشت زمان نیمه‌کاره رها نکند. در همین حال در محدوده خیابان کارگر جنوبی مستاجری به این مساله اشاره کرد: به طور یقین ملک نوعی کالا است که صاحب آن می‌تواند بنا به احتیاج خود از آن استفاده کند؛ برای مثال افرادی که واحدی را دارند اما قصد سکونت در آن را ندارند و از طرف دیگر نیاز مالی هم ندارند که بخواهند واحد خود را اجاره دهند، نباید اجبار به عرضه واحدشان به بازار کرد؛ چراکه اگر آنها از سر اجبار ناچار به عرضه ملک خود به بازار شوند، باید مسائل شرعی را نیز در نظر گرفت؛ زیرا مالک ممکن است از این اقدام راضی نباشد این در حالی است که از لحاظ شرع و قانون مالک باید راضی باشد. دیانتکار، یک مستاجر واقع در خیابان ولیعصر درباره شناسایی خانه‌های خالی تاکید کرد: بهتر است دولت جریمه‌ای را برای خانه‌های خالی در نظر بگیرد، برای مثال اختصاص مالیات به چنین واحدهایی آن هم به صورت تصاعدی؛ چراکه با این اقدام احتمال دارد مالکان دست از ادامه احتکار در بازار مسکن بردارند و میزان عرضه به بازار افزایش یابد. از سوی دیگر این مستاجر تصریح کرد: اما جدا از هر طرح و پیشنهادی دولت باید تدبیری در خصوص نرخ بالای اجاره بکند؛ زیرا با توجه به تورم هرساله و دستمزدهای ناچیز، پرداخت اجاره ماهانه برای اکثر مستاجران کمرشکن است.
شناسایی خانه‌های خالی روش بسیار تاثیر گذاری بر بهبود وضعیت مسکن است، این عقیده یک مستاجر است. مرادی عنوان کرد: دولت نباید کار را تنها به مردم بسپارد و خود تماشاچی باشد؛ البته باید به این نکته اشاره کرد که که مردم ابزار کمکی برای اجرای این طرح هستند. وی گفت: مگر مسکن کالا است که برخی احتکار می‌کنند. مگر هر شخص می‌تواند چند واحد داشته باشد و از عرضه آن به بازار خودداری کند؟