گروه مسکن- فرید قدیری: وزارت مسکن در اطلاعیه رسمی، ضوابط ورود انبوه‌سازان و شرکت‌های ساختمانی به پروژه‌های ساخت مسکن نظیر مسکن‌مهر را اعلام کرد. براساس آنچه وزارت مسکن تعیین کرده، مهم‌ترین شرط واگذاری پروژه‌های ساختمانی به سازندگان مسکن، عضویت آنها در سامانه‌ای است که این وزارتخانه برای دسترسی به اطلاعات و مشخصات فنی دست‌اندرکاران ساخت مسکن راه‌اندازی کرده است. تا پیش از این، انعقاد قرارداد با سازندگان واجد شرایط به تشخیص سازمان‌های مسکن و شهرسازی و مدیران شهرهای جدید و تعاونی‌های مسکن صورت می‌گرفت، اما در روش جدید، کلیه سازندگان مسکن برحسب توانمندی‌هایی که دارند درجه‌بندی خواهند شد و به همین نسبت در پروژه‌هایی که وزارت مسکن در دستور کار دارد، اجازه مشارکت پیدا می‌کنند. به گزارش دنیای‌اقتصاد، وزارت مسکن در اطلاعیه خود ضمن معرفی پایگاه اینترنتی www.maskan.ir از کلیه مهندسین، کاردانان فنی، معماران تجربی و همچنین انبوه‌سازان، پیمانکاران و مجریان پروژه‌های ساختمانی که در طراحی، نظارت یا ساخت مسکن فعالیت دارند درخواست کرده تا با مراجعه به این پایگاه، مشخصات فردی، سوابق کاری و مشخصات مجوزهای خود از مراجع مختلف جهت حضور در عرصه ساخت مسکن را در این پایگاه ثبت کنند. وزارت مسکن همچنین کلیه دست‌اندرکاران واگذاری طراحی، نظارت و ساخت مسکن‌مهر را در سراسر کشور مکلف به استفاده از اطلاعات مندرج در این سامانه کرده تا برای انعقاد قرارداد ساخت مسکن برای سری جدید متقاضیان مسکن‌مهر، فقط از سازندگان عضو این سامانه استفاده کنند. طبق آنچه وزارت مسکن مصوب کرده، هرگونه فعالیت مهندسین، کاردانان و معماران تجربی و همچنین فعالیت کلیه سازندگان و مجریان مسکن در زمینه طراحی، محاسبه، نظارت و اجرای ساختمان در آینده نزدیک در قالب این سامانه مدیریت خواهد شد. به گزارش دنیای‌اقتصاد، فعالان ساختمانی بعد از ورود به پایگاه مسکن، باید علاوه بر ثبت مشخصات فردی و اطلاعات شرکت، آخرین پروژه‌های اجرا شده یا در دست اجرای خود را نیز در این سامانه با ذکر جزئیات مورد نظر درج کنند. برابر هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی وزارت مسکن و شهرسازی با انجمن‌های صنفی مربوطه، این اطلاعات ابتدا در اختیار انجمن‌های مذکور قرار می‌گیرد تا هر انجمن نسبت به تایید اولیه اطلاعات درج شده توسط افراد ذی‌ربط اقدام و سپس وزارت مسکن نسبت به تایید نهایی آن اقدام می‌کند.

اطلاعاتی که به تایید نهایی وزارت مسکن می‌رسد، از طریق همین سامانه در اختیار کلیه سازمان‌های مسکن، سازمان‌های نظام مهندسی، شهرداری‌ها، انجمن‌های صنفی و سایر دست‌اندرکاران بخش ساختمان قرار می‌گیرد تا امکان استفاده بهینه و مطلوب از همه پتانسیل‌های موجود در بخش ساختمان فراهم آید.

وزارت مسکن در این اطلاعیه تاکید کرده از آنجا که انعقاد قرارداد ساخت سری جدید مسکن‌مهر ظرف هفته‌های آینده آغاز می‌شود، لازم است سازندگانی که تمایل به حضور در این پروژه‌ها را دارند در اولین فرصت اقدام به درج اطلاعات خود در این سامانه کنند.