اسامی 10 محله جذاب تهران برای خریداران مسکن
در این گزارش بخوانید: رفتار قیمت مسکن در تهران طی سه‌ ماه اخیر صعودی بوده یا نزولی؟
اجاره بها در نیمه شمالی تهران نسبت به سال گذشته همین‌موقع 14 درصد افزایش پیدا کرده است

فرید قدیری
نتایج یک تحقیق آماری درباره رفتار طرف تقاضا در بازار مسکن تهران نشان می‌دهد عمده خریداران آپارتمان‌ مسکونی در این شهر، با بیشترین جست‌وجو در 10 محله شاخص، به دنبال واحدهایی با قیمت متری یک میلیون و 500 هزار تا دو میلیون تومان هستند و مستاجران پایتخت‌نشین نیز اغلب توان پرداخت 200 هزار تا 400 هزار تومان اجاره ماهانه را دارند.
این تحقیق توسط یک سامانه اینترنتی خرید و فروش مسکن («ایران‌فایل» دارای مجوز از اتحادیه مشاوران املاک) که نیمه شمالی شهر تهران -از کمربندی خیابان آزادی به بالا- را تحت پوشش دارد و روزانه حدود ۱۰۰ هزار خریدار و فروشنده به آن مراجعه می‌کنند، انجام شده است که جزئیات به دست آمده از آن مشخص می‌کند بودجه تامین مسکن دهک‌های میان‌درآمدی و پردرآمد در پایتخت چقدر است و این رقم تا چه حد از سطح قیمت آپارتمان‌های مورد دلخواه آنها را پوشش می‌دهد.
متوسط قیمت در نیمه شمالی
نتیجه شاخص و قابل تاملی که در این تحقیق به‌دست آمده، فاصله ریالی بین متوسط قیمت مسکن در نیمه شمالی تهران با میانگین قیمت در کل شهر است. در حال حاضر سطح عمومی قیمت هر مترمربع ‌آپارتمان مسکونی در مناطق ۱ تا ۸ و ۱۳ تهران براساس اعلام فروشنده‌‌ها حدود ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان برآورد شده است. این در حالی است که طبق آخرین اطلاعات حاصل از سامانه دولتی رهگیری معاملات مسکن، متوسط ارزش واحد مسکونی در شهر تهران بین یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نوسان است.
به این ترتیب در بخش‌هایی از تهران که عمده خریداران مسکن در آنجا به‌دنبال ملک مورد علاقه خود هستند، سطح قیمت‌ها هنوز بالاتر از نرخ میانگین است.
شیب نزولی منحنی قیمت مسکن
براساس منحنی حاصل از نوسانات قیمت مسکن در نیمه شمالی تهران، میانگین قیمت طی 4 ماه گذشته از سال جاری حدود 4 درصد کاهش پیدا کرده و از مترمربعی 2 میلیون و 500 هزار تومان هم‌اکنون به 2 میلیون و 400 هزار تومان تنزل پیدا کرده است. سامانه ایران‌فایل که نوسان قیمت مسکن را از خرداد 87 تا کنون روی منحنی تصویر کرده، اعلام کرده است قیمت‌ها در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 2/9 درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین شیب نزولی قیمت ‌آپارتمان مسکونی در مناطق 1 تا 8 و 13 تهران در اولین ماه از تابستان سال جاری در مقایسه با بهار امسال اندکی بیشتر شده است. با این حال، توان مالی برای خرید مسکن در این مناطق متری حداقل 300 هزار تومان کمتر از ارزش معاملاتی املاک است.
مناطق ۲ و۵:
بیشترین تقاضای خرید
جزئیات تحقیقی که سامانه ایران‌فایل روی رفتار متقاضیان خرید آپارتمان در ۹ منطقه شمالی تهران انجام داده، در اختیار «دنیای‌اقتصاد» قرار گرفته است که نشان می‌دهد منطقه ۵ رتبه اول بیشترین جست‌وجو برای خرید مسکن توسط دهک‌های با درآمد مناسب را به خود اختصاص داده است. منطقه ۲ و ۱ نیز در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. همچنین منطقه ۶ رتبه آخر را در این رده‌بندی به خود اختصاص داده است که با توجه به اینکه در منطقه ۶ عمده کاربری‌ها به تجاری و اداری تغییر پیدا کرده، طبیعی است دهک‌های میان‌درآمدی و پردرآمد جامعه تهران این منطقه را به عنوان گزینه مطلوب برای سکونت انتخاب نکنند.
اسامی 10 محله جذاب تهران
این تحقیق بر مبنای انتخاب‌هایی که خریداران مسکن از محله‌های مختلف در مناطق ۱ تا ۸ و ۱۳ تهران انجام داده‌اند، اسامی ۱۰ محله جذاب از نگاه متقاضیان خرید آپارتمان را مشخص کرده است.
به این ترتیب از بین بیش‌از 200 هزار بازدیدکننده فایل‌های فروش مسکن در سامانه طی یک دوره مشخص، حدود 110 هزار نفر به دنبال ‌‌آپارتمان در سعادت‌آباد هستند. بعد از سعادت‌آباد، محله تهران‌پارس بیشترین بازدیدکننده را برای خرید ملک به خود اختصاص داده است.
نارمک و پیروزی نیز در رتبه‌های سوم و چهارم محله‌های پرطرفدار در بین متقاضیان خرید مسکن قرار دارد.
براساس آنچه نتایج تحقیقات سامانه ایران‌فایل حکایت می‌کند، کمترین علاقه به تهیه ملک مسکونی در تهران، به محله قیطریه مربوط می‌شود. شهرک‌غرب در مقام ماقبل آخر قرار دارد.
شیب صعودی نرخ‌های اجاره
به گزارش دنیای‌اقتصاد، داده‌های آماری درباره نرخ‌های اجاره مسکن در مناطق 1 تا 8 و 13 تهران که نیمه شمالی پایتخت را شامل می‌شود، حاکی است وضعیت اجاره‌بها روند صعود با شیب نسبتا تند را طی می‌کند. طبق گزارشی که سامانه‌ ایران‌فایل از اوضاع اجاره در این مناطق تهیه کرده، اجاره‌بها در تیرماه سال جاری نسبت به ابتدای سال، رقمی معادل 11 درصد افزایش پیدا کرده است.
در این تحقیق برای تعیین نوسان اجاره‌بها، مبلغی که مالکان به عنوان اجاره‌ ماهانه کامل تعیین کرده‌اند به ودیعه کامل تبدیل و بر متراژ واحدهای پیشنهادی تقسیم شده است. به این ترتیب میانگین رهن کامل هر مترمربع آپارتمان مسکونی در مناطق ۱ تا ۸ و ۱۳ شهر تهران از ۳۵۰ هزار تومان در اسفند سال گذشته به ۴۰۰ هزار تومان در تیرماه امسال افزایش پیدا کرده است.
این رقم اجاره برای یک واحد حدود 50‌متری ماهانه حدود 660هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که قدرت مالی مستاجران بین 200 تا 400 هزار تومان است. به‌رغم افزایش نرخ اجاره مسکن در مناطق مرکزی و شمالی تهران، اما هنوز قیمت‌ها به سطح اجاره‌بهای پاییز سال 87 نرسیده است. در مهرماه سال 87، میانگین رهن کامل هر متر مربع آپارتمان مسکونی در مناطق 1تا 8 و 13 تهران به 450 هزار تومان رسیده بود.
کدام مناطق تهران با استقبال مستاجران روبه‌رو است؟
تحقیقاتی که سامانه ایران‌فایل روی انتخاب‌های مستاجران انجام داده نشان می‌دهد عمده مستاجرانی که برای جست‌وجوی آپارتمان به این سامانه مراجعه اینترنتی یا تلفنی دارند، محله سعادت‌آباد را به عنوان انتخاب اول خود اعلام می‌کنند. همچنین تهران‌پارس، نارمک، جنت‌آباد و شهرک غرب نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی به عنوان محله‌های جذاب برای اجاره‌نشین‌های شمال‌نشین تهران مطرح هستند. در این رده‌بندی، نیاوران، پیروزی و ستارخان آخرین گزینه‌هایی هستند که مستاجران انتخاب می‌کنند.
همان‌طور که در ابتدای این گزارش اشاره شد، توان مالی عمده مستاجران در ۹ منطقه شمالی تهران برای پرداخت اجاره بین ۲۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تومان است.
همچنین ‌آپارتمان‌هایی که اجاره ماهانه آن از 700 هزار تومان بیشتر است تقریبا‌ با قحطی مستاجر روبه‌رو است.