گود‌برداری‌های ساختمانی قانونمند می‌شود؟

شهرداری تهران در تلاش برای تدوین طرحی است که در صورت تصویب نهایی، گود‌برداری‌های ساختمانی بر اساس مقررات خاص انجام می‌شود. مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با تاکید بر نقش حساس مهندسان ناظر در نظارت و جلوگیری از حوادث ریزش ساختمان اعلام کرد: پیش نویس مقررات طرح و اجرای گود‌برداری‌های ساختمانی در شهر تهران در مرحله بازبینی نهایی است که پس از تصویب، برای اجرا به مراجع مربوطه ارسال خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری محمد باقر خسروی با اشاره به چگونگی نظارت بر گودبرداری‌های ساختمانی افزود: بر اساس توافقات سال۸۷ کمیته بهسازی و ایمن سازی فنی ابنیه در شورای اسلامی ‌شهر تهران، رسیدگی به بحث ایمنی گودبرداری ساختمانی در شهر به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران واگذار شده است که آن سازمان نیز در این باره پروژه مطالعات آسیب‌شناسی گودبرداری‌های ساختمانی در شهر تهران و تهیه برنامه ارتقای ایمنی گودبرداری و همچنین پروژه مستندسازی روش‌های رایج گود برداری ساختمانی در شهر تهران و تهیه بسته‌های آموزشی ـ اطلاع رسانی را از طریق شرکت‌های ذی‌صلاح در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود‌: پیش نویس مقررات طرح و اجرای گودبرداری‌های ساختمانی در شهر تهران در مرحله بازبینی نهایی است که پس از تصویب، برای اجرا به مراجع ذی‌ربط ارسال خواهد شد. خسروی تصریح کرد: اجباری کردن بیمه مسوولیت مهندسی و بیمه کیفیت ساختمان نیز یکی دیگر از اقدامات شهرداری است که لایحه آن به زودی برای تصویب به شورای اسلامی‌شهر تهران ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران همواره در حد توان و در سطوح مختلف شهری، منطقه‌ای و ناحیه‌ای بر ساخت و سازها نظارت دارد، گفت: بازدید و کنترل در مورد نحوه اجرای صحیح سازه نگهبان و همچنین در مورد کل سازه از فعالیت‌های شهرداری است تا بر روند ساخت و سازها نظارت شود و توسعه کیفی و کمی‌ این نظارت‌ها از تدابیر شهرداری است.

مدیرکل معماری و ساختمان با اشاره به نقش مهندسان ناظر در نظارت و جلوگیری از حوادث ریزش ساختمان‌ها خاطر نشان کرد: نمی‌توان همه مسوولیت‌ها و حوادث ناشی از گودبرداری غیراصولی را متوجه گروهی خاص، مهندس ناظر یا یک سازمان کرد؛ اما در چنین شرایطی مسوولیت مهندسان ناظر بسیار خطیر است.

وی افزود: لازم است، مهندس ناظر در هر پروژه، با جدیت به امر نظارت بپردازند تا به این ترتیب از طریق کنترل مستمر و در نظر گرفتن تمهیدات لازم، بتوان از بروز حوادث ناشی از گودبرداری‌های غیراصولی جلوگیری کرد.