تهیه سند دفاعی برای مبایعه‌نامه‌های جدید

گروه مسکن- به دنبال مخالفت زیرمجموعه‌های قوه‌ قضائیه از جمله کانون سردفتران، با صدور مبایعه‌نامه‌های جدید در بازار مسکن که به دلیل چاپ لوگوی این قوه روی کاغذهای پرینتی مبایعه‌نامه، به‌وجود آمده، رییس اتحادیه مشاوران املاک از جمع‌آوری سند برای دفاع از مبایعه‌‌نامه‌های جدید خبر داد. مصطفی قلی خسروی به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در کارگروهی که دوشنبه گذشته با حضور نمایندگان وزارت مسکن و وزارت بازرگانی تشکیل شد، موضوع موضع‌گیری نهادهای وابسته به قوه قضائیه در مقابل مبایعه‌نامه‌های جدید مطرح شد و مقرر شد برای تایید اقدام قانونی که انجام شده، اسناد کافی تهیه و در اختیار مسوولان دو قوه قرار بگیرد.

خسروی افزود: همان‌طور که در مبایعه‌نامه‌های قدیمی لوگوی قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد حک شده، در مبایعه‌نامه‌های جدید نیز باید این کار انجام می‌شد و مبایعه‌نامه‌های جدید فقط نحوه دسترسی‌شان به بنگاه‌ها تغییر پیدا کرده و در محتوای آن تغییری به‌وجود نیامده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک همچنین تصریح کرد: مبایعه‌نامه‌های جدید از طریق سامانه رهگیری در اختیار مشاوران قرار می‌گیرد که در این صورت، بنگاه‌هایی که عضو سامانه نباشند عملا امکان انجام معامله برایشان مسدود خواهد شد.

خسروی همچنین گفت: در زمان به‌وجود آمدن مبایعه‌نامه، مسوولان وقت در قوه قضائیه تاکید کرده بودند که مبایعه‌نامه باید حتما به لوگوی این قوه مجهز باشد.

وی با اشاره به اینکه هدف از صدور مبایعه‌نامه‌های جدید امنیت بخشیدن به معاملات مسکن است؛ چرا که در شرایط پیشین با توجه به دستی بودن مبایعه‌نامه‌ها امکان سوءاستفاده زیاد بود، گفت: هم‌اکنون استفاده از مبایعه‌نامه‌های پرینتی به سرعت در حال گسترش است و با استقبال خوبی در بین مشاوران املاک مواجه شده است و قطعا با مرتفع شدن اختلاف‌نظرهای موجود در این زمینه، شرایط برای اجرای بهینه این طرح فراهم خواهد شد.