روزهای خوب مالی در شهرداری تهران

اگرچه همچنان اوضاع ساخت‌و‌ساز در شهر تهران با رکود مواجه است؛ اما با این حال به گفته مسوولان شهرداری، پایتخت روزهای خوب مالی را می‌گذراند. محمدحسین پورزرندی، معاون مالی شهرداری تهران پیش‌بینی کرد که امسال درآمد شهر تهران بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یابد. پورزرندی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از احتمال افزایش ۱۲۰ درصدی درآمدهای غیرنقدی و ۸۰ درصدی درآمدهای نقدی شهرداری تهران در سال ۸۹ خبر داد.

وی در تشریح این موضوع گفت: هر چند در مناطق مختلف شهرداری با کاهش ۱۸ درصدی درآمدهای نقدی مواجه بوده‌ایم، اما در کل به علت پیگیری‌های شهرداری مرکز در مورد ارزش افزوده و مطالبات معوقه درآمد نقدی تهران پنج‌درصد بیشتر از سال گذشته شده است.

وی یادآور شد: در مورد درآمدهای غیرنقدی نیز طی چهارماه گذشته از سال‌جاری با رشد ۱۲۰ درصدی نسبت به سال ۸۸ مواجه شده‌ایم. به گزارش دنیای‌اقتصاد، شورای اسلامی شهر تهران برای سال ۸۹، هفت‌هزار و ۴۶۱ میلیارد‌تومان درآمد پیش‌بینی کرده بود که به گفته پورزرندی تاکنون سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از آن محقق شده است که این میزان بسیار مطلوب به نظر می‌رسد.

معاون مالی و شهرداری تهران این رشد را مدیون قراردادهای بزرگی دانست که میان شهرداری‌ پایتخت با بانک‌ها، نهادهای بزرگ دولتی و مجموعه‌های کلان نیروهای مسلح منعقد شده است.

پورزرندی همچنین به رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی ساخت‌و‌ساز در مناطق دارای بافت‌های فرسوده اشاره و در عین حال تاکید کرد که این ساخت و سازها و پروانه‌های صادره درآمدی را برای شهرداری تهران به دنبال نمی‌آورد؛ چراکه بر اساس مصوبه شورای شهر، صدور پروانه ساخت برای بافت‌های فرسوده رایگان انجام می‌شود.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران، نوسان درآمدهای شهرداری در ماه‌های آینده امسال را منوط به شرایط کل کشور عنوان کرد.

او در این زمینه به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و توضیح داد: اگرچه این طرح بسیار کارآمد به نظر می‌رسد اما اجرای آن طرح‌های حاکمیتی و به تبع آن وضعیت مالی و طرح‌های شهرداری تهران را نیز دستخوش تغییر می‌کند.

بنابراین باید پیش‌بینی اوضاع مالی پایتخت طی ماه‌های آینده را به پس از شروع احتمالی طرح نقدی کردن یارانه‌ها موکول کنیم.