گروه مسکن- رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران به «دنیای‌اقتصاد» گفت: طرح مکانیزه شدن اتحادیه مشاوران املاک توسط وزارتخانه‌هایی همچون بازرگانی، دادگستری و وزارت مسکن ارائه شده است که این طرح، جایگزین روش سنتی در بازار مسکن از لحاظ ثبت و تمدید معاملات و قراردادها به‌طور دستی خواهد شد. حسن رادمرد در ادامه نیز افزود : در گذشته تا به امروز انجام کلیه معاملات و قراردادهای املاک و مستغلات به‌صورت دستی رو نوشت می‌شد و احتمال مخدوش شدن و از بین رفتن آن به مرور زمان و خط خوردگی و معضلات دیگر برای آن قابل پیش بینی بود؛ اما طرح جدید برخی از نواقص روش سنتی را ندارد، زیرا مفاد قرارداد اجاره یا خرید املاک و مستغلات در رایانه توسط مشاوران املاک ثبت، تایپ شده و برای آن کد رهگیری در نظر گرفته می‌شود که در نهایت کپی آن در اختیار طرفین معامله قرار داده می‌شود. رادمرد درباره زمان شروع این طرح نیز خاطرنشان کرد: طرح مکانیزه شدن اتحادیه املاک ابتدا به‌صورت پایلوت در برخی از بنگاه‌های مسکن مناطق ۲ و ۶ تهران اجرا می‌شود و بعد از گذشت یک ماه در بنگاه‌های املاک کلیه مناطق عملی خواهد شد.

همچنین رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور به «دنیای‌اقتصاد» گفت: برای اجرای این طرح مکانیزه یا الکترونیکی در مناطق مذکور پزهای کارتخوان نصب خواهد شد که کارایی‌هایی که برای این دستگاه در نظر گرفته شده است: پرداخت مبلغ خرید ملک، مبلغ ودیعه اجاره و همچنین حق دلالی مشاوران املاک برای انجام قرارداد یا معامله است.

مصطفی قلی خسروی به این مساله نیز اشاره کرد: پزهای کارتخوان بعد از یک ماه؛ یعنی پس از پایان طرح پایلوت در مناطق ۲ و ۶، در بنگاه‌های مسکن دیگر مناطق نصب خواهد شد.