تمدید مشوق ساخت‌وساز در تهران

از ابتدای مرداد تا پایان آذر صدور پروانه ساختمانی به شرط پرداخت نقدی مشمول ۲۰ درصد تخفیف می‌شود

چمران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»: تخفیفات موجب استقبال انبوه‌سازان شده اما رکود هنوز از تهران نرفته است مینا یوسفی- بسته تشویقی ساخت‌وساز در تهران که ابتدای امسال برای اجرا به مدت حداکثر ۴ ماه به تصویب رسیده بود، در جلسه دیروز شورای‌شهر با پیشنهاد شهرداری، به مدت ۵ ماه دیگر تمدید شد تا بلکه از این طریق، حجم صدور پروانه‌های ساختمانی افزایش پیدا کند.

به این ترتیب سازنده‌ها در پایتخت از ابتدای مرداد تا انتهای پاییز چنانچه هزینه صدور پروانه و عوارض را به‌صورت نقدی پرداخت کنند، مشمول ۲۰ درصد تخفیف قرار می‌گیرند.

رقم تخفیف در ابتدای سال ۲۵ درصد بود که به گفته رییس شورای‌شهر، باعث رشد ۱۸ تا ۲۰ درصدی مراجعه انبوه‌سازان به مراکز صدور پروانه شده است.

مصطفی چمران در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد در این باره تصریح کرد: هرچند طی بهار امسال تعداد پروانه‌های ساختمانی رشد کرده، اما هنوز رکود ساختمانی از تهران بیرون نرفته است.

به گزارش دنیای اقتصاد، مصوبه ارائه تسهیلات تشویقی به پرداخت‌کنندگان نقدی عوارض - که پیش‌تر در ابتدای سال‌جاری در شورای شهر به تصویب رسیده بود- روز گذشته در شورا مورد بازنگری قرار گرفت و مقرر شد تا پایان دی‌ماه سازنده‌هایی که به صورت نقدی اقدام به پرداخت عوارض ساخت‌وساز می‌کنند، از ۲۰ درصد تخفیف عوارض صدور پروانه و تراکم برخوردار شوند.

تخفیف شهرداری تهران در سه ماه اول امسال ۲۵ درصد بود، اما براساس اصلاحیه روز گذشته شورای شهر، این رقم برای تابستان و پاییز سال جاری ۵ درصد کاهش یافته است.

ارائه تسهیلات تشویقی در زمینه ساختمان‌سازی در تهران پس از آن صورت می‌گیرد که براساس اعلام مسوولان طی دو سال گذشته ساخت و ساز در کشور و پایتخت با رکود مواجه بوده و این روند همچنان ادامه دارد.

رکود اقتصاد جهانی و کاهش ساخت و ساز در تهران

محمدحسین پورزرندی، معاون مالی و اداری شهرداری تهران در جریان تصویب تخفیف عوارض در جلسه دیروز شورای شهر با اعلام کاهش ۱۸ درصدی درآمد مناطق شهرداری تهران در مدت زمان سپری شده از سال ۸۹، اظهار امیدواری کردکه ارائه چنین تسهیلاتی موجب رونق‌بخشی به ساخت‌وساز در تهران شود.

وی به رکود اقتصاد جهانی طی چند سال گذشته اشاره و اظهار کرد که این وضعیت موجب کاهش درآمدهای نقدی شهرداری در پایتخت شده است.

وی افزود: بر این اساس، در نظر داریم تا سال آینده نیز این مشوق‌ها را با جزئیات ساده‌تر در بودجه شهرداری لحاظ کرده و به شورای شهر برای تصویب ارائه دهیم. به گفته پورزرندی، البته در سه ماه اول امسال درآمد کلی شهرداری‌های مناطق ۲۲ گانه تهران، پنج درصد افزایش یافته است که این به پیگیری‌های شهرداری در مورد ارزش افزوده مربوط می‌شود.

افزایش ۲۵ درصدی صدور پروانه ساخت

سیدمهدی چمران، رییس شورای شهر تهران درحاشیه جلسه دیروز از استقبال ۱۸ تا ۲۰ درصدی انبوه‌سازان از پرداخت نقدی عوارض ساختمانی خبر داد و به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با این وجود، طی سه ماه گذشته همچنان با کاهش صدور پروانه ساخت در پایتخت مواجه بودیم.

وی در عین حال اعلام کرد: در مناطق دارای بافت‌های فرسوده ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش در میزان صدور پروانه ساخت ثبت شده است.

رکود در ساخت‌و‌سازهای پایتخت ادامه دارد

در عین حال، رسول خادم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» از رکود در ساخت‌و‌ساز پایتخت ابراز نارضایتی کرد و گفت: با وجود ارائه تسهیلات تشویقی هنوز ساخت‌وسازها در تهران به حد مطلوب نرسیده است. وی اظهارنظر قطعی در مورد روند ساختمان‌سازی در تهران را منوط به گذشت مدت زمان بیشتری از سال‌جاری کرد و افزود: به هر حال آمارها تا به امروز حاکی از افزایش مراجعه مردم به شهرداری‌ها برای پرداخت نقدی عوارض است.

به گفته او، همچنان مناطق شهرداری با مراجعه مطلوبی در ساخت و ساز مواجه نیستند و هنوز رشد مثبتی در ساخت و سازها گزارش نشده است.

قانون گریزی شهرداری در جذب سرمایه‌گذاران

به گزارش دنیای اقتصاد، در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران یک فوریت طرح ساماندهی نظارت بر معاملات شهرداری تهران با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز بررسی شد.

یک فوریت این طرح اگر چه رای نیاورد، اما مجالی برای برخی اعضای شورای شهر شد تا انتقادهای خود را از عملکرد شهرداری در سرمایه‌گذاری‌ها مطرح کنند.

حمزه شکیب رییس کمیسیون توسعه و عمران شورا در جریان بررسی این طرح از آنچه بی‌توجهی شهرداری به قانون خوانده انتقاد کرد و گفت: متاسفانه شهرداری تهران حاضر به سرمایه‌گذاری در مسیر قانونی نیست و نمی‌خواهد در روند جست‌وجوی سرمایه‌گذار در قالب قانون قرار گیرد.

او در این مورد به برخی قراردادهای شهرداری که خارج از سقف منعقد شده‌اند، اشاره کرد و پیشنهاد داد تا قراردادهای بزرگ شهرداری پیش از اخذ مجوز برای تایید شورای شهر تهران نیز ارائه شوند.

رسول خادم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز عملکرد شهرداری در این حوزه را دوگانه توصیف کرد و گفت: برخوردهای دوگانه شهرداری در امر سرمایه‌گذاری قابل قبول نیست.

خادم تاکید کرد: اگر شهرداری برای نظارت شورای شهر در امر سرمایه‌گذاری احساس نیاز نمی‌کند، ما هم اصراری نداریم، البته این اظهارات خادم با واکنش چمران مواجه شد و رییس شورای شهر در پاسخ یادآور شد: اعضای شورا براساس نیاز مردم تصمیم‌گیری می‌کنند نه براساس نیاز شهرداری.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران، ادغام موسسه‌های شهرداری برای چندمین بار بررسی و بالاخره پس از دقایقی بحث و گفت‌وگو، اعضا رای به حذف موسسه پیام همشهری- سازمان آگهی‌های همشهری- دادند.

محمد تقوی، معاون حقوقی شهرداری در جریان بررسی اصلاحیه مصوبه ساماندهی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران اعلام کرد که تاکنون بیش از ۷۰ درصد از موسسات غیرضروری شهرداری ادغام شده‌اند و از میان این موسسات تنها ۴۱ مورد در انتظار ادغام هستند.