تحرکات مشکوک در حاشیه تهران

گروهی خاص زمین‌های حاشیه شهر را به چند برابر قیمت خریداری می‌کنند

مدیرکل اداره حریم شهر تهران، به دنبال مشاهده برخی حرکات نرم و مشکوک در شهرسازی و ساخت‌وساز برخی شهرهای واقع در محدوده حریم تهران نسبت به عواقب ادامه این روند هشدار داد. به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، سیدصباح‌الدین متقی، مدیرکل حریم شهر تهران در معاونت یاد شده گفت: اخیرا مشاهده شده که گروهی خاص درصدد خرید زمین‌ها، خانه‌ها و بنا‌های مناطق حاشیه نشین پایتخت، آن هم با چند برابر قیمت معمول هستند.

متقی با ذکر این نکته که این تحرکات هم‌اینک بیشتر در اسکان‌های رسمی و غیررسمی محدوده‌های حریم در مناطق ۱۸ و ۲۱ شهرداری مشاهده و گزارش شده است، افزود: این امر نه‌تنها باعث رشد تصاعدی و کاذب قیمت املاک در این مناطق، بلکه در آینده‌ای نزدیک موجب شکل‌گیری و رشد بادکنکی جمعیت و اسکان‌های غیرمجاز در آنها خواهدشد.

این مقام مسوول در شهرداری تهران با هشدار جدی به سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط در این باره تصریح کرد: این مساله چنان حائز اهمیت است که می‌تواند تبعات سوء سیاسی، امنیتی و اجتماعی جدی و حادی را برای پایتخت به دنبال داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به کاهش چشمگیر ساخت‌وساز غیرمجاز در محدوده حریم پایتخت تاکید کرد: ساخت‌وساز غیرمجاز در محدوده حریم شهر در سه ماه نخست سال جاری کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

مدیرکل حریم پایتخت همچنین یادآور شد: ساخت‌وساز غیرمجاز در محدود حریم تهران در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۸۵ تا ۹۰ درصدی را نشان می‌دهد.

متقی با اظهار امیدواری از اینکه به زودی این میزان کاهش به ۱۰۰ درصد برسد، گفت: برخلاف این آمار در روستاهای شهرستان تهران که متولی نظارت بر ساخت‌وساز در آنها بنیاد مسکن است، شاهد رشد ۶۰ درصد ساخت‌وساز غیرمجاز در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌ایم که این آمار می‌تواند زنگ خطری برای مسوولان امر ساخت‌وساز پایتخت باشد.