گروه مسکن- مهدیس فرقانی: برخی از کارشناسان مسکن در رابطه با میزان سودی که سازنده‌ها از طریق ساخت‌وساز نصیب خود می‌کنند، عقیده دارند در بخش ساخت‌وساز دولت نباید سود را از بین ببرد، زیرا افرادی که در این بخش سرمایه گذاری می‌کنند از افزایش قیمت زمین و همچنین تولید مسکن سود کسب می‌کنند، بنابراین در حالی‌که دولت تلاش می‌کند میزان ارزش افزوده زمین را کاهش دهد، باید اجازه کسب سود از طریق تولید مسکن را فراهم کند تا ساخت‌وساز سودآور باشد.

در همین حال تعدادی از مشاوران املاک در مناطق مختلف تهران درباره میزان سود حاصل از فروش واحدها توسط سازنده‌ها در بازار مسکن به دنیای‌اقتصاد اظهار کردند: مسوولان مسکن باید راهکارهایی جهت جلوگیری از موانع سوددهی در بازار مسکن برای افراد سازنده ارائه کنند. برای مثال وجود رکود در حوزه مسکن برای افرادی که به حرفه ساخت‌وساز مشغول هستند یک معضل محسوب می‌شود که پیامدهای نابجایی گریبانگیر متقاضیان، مالکان و همچنین مسوولان بخش مسکن خواهد شد.
در همین حال عده‌ای از فعالان بازار مسکن نیز تاکید کردند: در حال حاضر از یک طرف به دلیل اینکه بازار مسکن هنوز از رونق چشمگیری بهره‌مند نشده و از سوی دیگر ساخت‌وسازهای صورت گرفته طی 2 سال گذشته باعث شده تا بازار از واحدهای خالی از سکنه اشباع شود. بسیاری از سازندگان فعالیت خود را متوقف کرده‌اند و همچنین واحدهای از قبل ساخته شده خود را با پذیرفتن ضرر (به زیر قیمت منطقه) برای فروش به بازار عرضه کرده‌اند.
وی در ادامه افزود: به‌طور معمول عرف طبیعی سود حاصل از فروش یک واحد نزدیک به ۳۰ درصد است که این میزان طی بحران های اقتصادی احتمال افزایش هم دارد، اما حال که وضعیت بازار اینچنین است، یکسری از فروشندگان که واحدهای خود را از سال گذشته برای فروش به بازار عرضه کرده بودند و تا به امروز متقاضی برای خرید مراجعه نکرده است، حاضر به متحمل شدن ضرر از طریق تعیین قیمت پیشنهادی فروش به زیر قیمت بازار شده‌اند.