گروه مسکن- مهدیس فرقانی: رونق کنونی در بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی به طوری که اکثر مشاوران املاک می‌گویند به دلیل تثبیت شدن و همچنین توقف نوسان قیمت پیشنهادی فروش طی دو ماه گذشته است.

در حالی‌که متقاضیان در بازار مسکن نزدیک به ۲ سال در انتظار کاهش هرچه بیشتر قیمت‌ها بودند و در انتظار یک فرصت مناسب برای خرید یک واحد به اصطلاح اکازیون به سر می‌بردند، بنا به گفته بسیاری از فعالان بازار هم‌اکنون زمان خرید فرا رسیده است؛ چراکه طی ۲ ماه گذشته بازار مسکن کاهش قیمت را تجربه نکرده و قیمت‌های پیشنهادی ثابت و بدون تغییر باقی مانده‌اند و همین مساله باعث شده تا اغلب مراجعه‌کنندگان از بازار استقبال کنند و برای خرید پا پیش بگذارند و در نتیجه رونق در بازار فعلی حاصل ثبات قیمت فروش است. اما در این بین برخی از فروشندگان به خاطر وضعیت فعلی مسکن، قصد سوءاستفاده دارند؛ زیرا آنها نرخ فروش ملک خود را بالا و غیرمنطقی تعیین کرده‌اند و افزایش قیمت مسکن در آینده نزدیک را توجیه کار خود می‌دانند.
در همین راستا موتور جست‌وجوی املاک و مستغلات
«ایران فایل» به معرفی واحدهای ارزان و همچنین گران قیمت پرداخته است که ارزش نرخ‌های اعلام شده از سوی مالکان را بر اساس مقایسه با قیمت عرف منطقه با رنگ‌های سبز، قرمز و مشکی برآورد کرده است. ستون امروز نبض بازار به معرفی تعدادی از واحدهای مسکونی ارزان و گران قیمت پرداخته که بدین شرح است: یک واحد مسکونی ۲۵۵ متری، ۲ سال ساخت با کلیه امکانات با قیمت متری ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای فروش پیشنهاد شده است، این در حالی است که میانگین قیمت واحد فروشی در نیاوران، متری ۴ میلیون و ۳۰ هزار تومان و بازه قابل قبول بر اساس آمار موجود بین ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.
از سوی دیگر در منطقه سعادت‌آباد قیمت پیشنهادی هر متر مربع واحد مسکونی نوساز با متراژ 110 متری، 3 میلیون و 600 هزار تومان اعلام شده که این قیمت با رنگ قرمز مشخص شده است؛ زیرا میانگین قیمت واحد مشابه در سعادت‌آباد متری 2 میلیون و 900 هزار تومان تعیین شده است و کمترین و بیشترین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی نوساز بین 2 میلیون و 700 هزار تا 3 میلیون و 150 هزار تومان اعلام می‌شود.
علاوه براین از نظر سایت ایران فایل قیمت پیشنهادی هر مترمربع یک واحد مسکونی ۷۵ متری نوساز واقع در تهرانپارس که متری یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده، مناسب است؛ چراکه نرخ میانگین واحدهای مشابه در این منطقه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برآورد شده است. در همین حال قیمت پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان نوساز در تهرانپارس بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان از سوی مالکان تعیین شده است.