گروه مسکن- مهدیس فرقانی: این روزها اغلب موجران گزینه جدیدی را جزو شروط انتخاب مستاجر تعیین کرده‌اند که این اقدام به عقیده اکثر مشاوران املاک ایجاد نوعی احتکار در بخش مسکن به خصوص در بازار اجاره را دامن خواهد زد. شرط جدید که مالکان به تازگی به بنگاه‌های املاک اعلام کرده‌اند، عقد قرارداد فقط با افراد کارمند یا بازنشسته حقوق بگیر است.

تعدادی از فعالان در بازار مسکن در این رابطه به دنیای‌اقتصاد اظهار کردند: در حال حاضر که فصل نقل و انتقال فرا رسیده و روز به روز از رونق بیشتری هم بهره‌مند می‌شود، درصد زیادی از موجران به دنبال دریافت مبلغ رهن به همراه اجاره ماهانه از مستاجران هستند، اما بر خلاف این موضوع اکثر متقاضیان در بازار اجاره، راغب به اجاره واحدهایی هستند که تنها مجبور به پرداخت مبلغ رهن کامل باشند.
همچنین برخی از بنگاه‌داران مسکن دلیل اصلی اینکه چرا مالکان، مستاجران کارمند را برای واحد خود انتخاب می‌کنند، اعلام کردند: موجران مطمئن هستند که این دسته از متقاضیان به علت وضعیت شغل شان مشکل پرداخت اجاره ماهانه را ندارند و به همین خاطر به راحتی به خواسته خود دست می‌یابند.
در همین حال تعدادی از مشاوران املاک فعال در خیابان کارگر جنوبی در این باره عنوان کردند: اکثر مالکان این روزها در صدد هستند تا واحد خود را به کارمندان یا بازنشستگان حقوق بگیر، اجاره بدهند، چراکه آنها عقیده دارند این قشر از افراد برای پرداخت اجاره ماهانه مشکلی ندارند و با موجر بر سر شرایط اجاره به راحتی توافق می‌کنند.
اما نکته‌ای که توجه بسیاری از حاضرین در بازار را جلب کرده این موضوع است که با در پیش گرفتن این نوع نحوه انتخاب از سوی مالکان، احتمال به وجود آمدن احتکار در بازار اجاره وجود دارد، زیرا هنگامی که از تعداد واحدهای استیجاری عرضه شده به بازار کاسته شود، مابقی موجران از این فرصت پیش آمده ممکن است نهایت سوءاستفاده را کنند و به علت افزایش تقاضا و همچنین کمبود عرضه، نرخ‌های بالا به بازار اجاره پیشنهاد کنند.
ستون امروز نبض بازار به معرفی برخی از فایل‌های اجاره با شرایط پرداخت رهن و اجاره ماهانه پرداخته است و مساله جالبی که در بین آگهی‌های رهن و اجاره به چشم می‌آید این است که اکثر فایل‌هایی که برای رهن کامل پیشنهاد شده است، قابلیت تبدیل (اجاره ماهانه) را دارد، اما هیچ یک از واحدهایی که با شرایط پرداخت مبلغ ودیعه و اجاره بهای ماهانه تعیین شده‌اند، قابلیت تبدیل به رهن کامل را ندارند. برای مثال یک واحد مسکونی ۴۵ متری واقع در خیابان سپه با ۷ میلیون تومان مبلغ ودیعه و ۵۰ هزار تومان اجاره ماهانه به بازار پیشنهاد شده که مالک غیرقابل تبدیل بودن نرخ اجاره ماهانه را اعلام کرده است.