لغو بخشش مالیاتی خرید مسکن در آمریکا

وزارت بازرگانی آمریکا برنامه بخشش مالیاتی خریدارانی که برای اولین‌بار صاحب مسکن می‌شوند را لغو کرد.

در آمریکا طی چند سال اخیر اولین ملک مسکونی افراد مشمول عفو مالیاتی بود؛ اما برای خرید بیش‌از یک ملک باید مالیات سنگین به دولت پرداخت می‌شد. هم‌اکنون بخشش مالیاتی از خرید ملک اول در آمریکا، باعث شده خرید و فروش مسکن در این کشور ۱۰ درصد کاهش پیدا کند.

به گزارش ایرنا، وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده فروش مسکن در این کشور در ماه مه امسال بار دیگر به میزان ۱۰ درصد کاهش یافته و میانگین سه ماهه فروش در این بازار از ۶۵۹ هزار واحد در ماه آوریل به ۵۹۳ هزار واحد در ماه مه رسیده است.

وزارت بازرگانی آمریکا یکی از دلائل این کاهش را انقضای برنامه بخشش‌های مالیاتی به خریدارانی که برای اولین بار به خرید مسکن اقدام می‌کردند دانسته و گفته است این بخشش‌ها خریداران بسیاری را در فاصله ماه‌های ژانویه و آوریل امسال به خریدن خانه تشویق کرده بود.

علاوه براین در گزارش مذکور آمده است که شرکت‌های ساختمان سازی در ایالت‌های مختلف آمریکا به همین دلیل از ساختن ساختمان‌های تازه منصرف شده‌اند که در نتیجه درصد درخواست‌های تازه برای مجوز ساختمان‌سازی را دچار کاهش محسوسی کرده است.

بر اساس این گزارش، خرید و فروش خانه‌های تک واحدی که در طول ماه‌های اولیه سال جاری به دلیل بخشش‌های مالیاتی رونق محسوسی یافته بود، در ماه گذشته به دلیل پایان گرفتن این نوع بخشش‌ها با ۱۷ در صد کاهش به نازل‌ترین حد خود بعد از سال ۱۹۹۱ رسید.

همچنین فرم‌های درخواست مجوز برای احداث ساختمان‌های چند واحدی تازه نیز که امید آینده بازار مسکن به حساب می‌آیند در این ماه به میزان ۹/۵ در صد کاهش داشته که این خود زنگ خطری در مورد امکان بهبود بازار مسکن در آینده‌ای نزدیک به شمار می‌رود.